Nieuws

Is jouw bedrijf AVG OK?

Het thema privacy staat op scherp. Het onderwerp leeft: steeds meer mensen maken zich zorgen over hun persoonlijke gegevens die door organisaties worden opgeslagen of zelfs verhandeld. Als die informatie gehackt of gelekt wordt eisen ze genoegdoening. Dit jaar waren er 25.000 bedrijven met een datalek en deden 18.000 burgers een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens omdat hun privacy is geschonden.

Profielfoto van Frederieke Verhaar
8 november 2022 | 2 minuten lezen

Klanten willen dat er zorgvuldig met hun gegevens wordt omgegaan. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig checkt of jouw organisatie nog steeds up-to-date is als het gaat om de AVG. Voldoet jouw bedrijf nog steeds aan de eisen die de wet stelt aan het verwerken van persoonsgegevens? Ben je actueel en up-to-date? We frissen je geheugen even op: sinds de komst van de nieuwe privacy regels, neergelegd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), moeten alle organisaties en bedrijven aan de AVG-wet voldoen.

“Ik kwam in de verleiding omdat de mail zo geloofwaardig was”

Elke vier minuten wordt er in Nederland een datalek gemeld. Veel ondernemers staan daar niet dagelijks bij stil. Ze denken: dat overkomt mij niet. Net zoals Frank Jansen van Manege de Eenhoorn dacht dat een cyberaanval  hem niet zou overkomen. En wat als het wel gebeurt? Boetes, boze klanten, reputatieschade, rechtszaken etc.

Voor FNRS als de branchevereniging van hippische bedrijven is het belangrijk dat de leden aan de AVG voldoen. Immers, een FNRS-bedrijf heeft de zaken organisatorisch, bedrijfsmatig en qua welzijn, veiligheid en opleiding goed op orde. Daar hoort ook de bescherming van persoonsgegevens bij.

Regelmatig AVG controleren

Voor hippisch ondernemer is het goed om te weten dat voldoen aan de AVG niet een eenmalig project is. Volgens de AVG wetgeving ben je verplicht vast te leggen hoe je aan de wet voldoet. Je AVG moet actueel zijn en de ontwikkelingen binnen je organisatie die raken aan privacy moeten er in verwerkt zijn. Dat betekent dat je er regelmatig mee bezig moet zijn.

Het AVG-Programma van Stichting AVG helpt bedrijven om zorgeloos aan de AVG te kunnen voldoen. Dit is een online stappenplan dat je helpt met het voldoen aan de AVG. Elke stap in het plan heeft een video en heldere uitleg.

FNRS-leden ontvangen 50% korting op de prijs. 

Meld je hier aan

AVG-OK als je AVG-programma gebruikt

Als lid van FNRS en deelnemer aan het AVG-Programma kom je in aanmerking voor het kosteloos gebruik van het AVG OK-vignet. Bedrijven die het AVG OK-vignet voeren gaan zorgvuldig om met de persoonsgegevens van hun klanten. Ben je nog geen deelnemer van AVG-Programma? Als je je nu aanmeldt, kun je ook kosteloos gebruik maken van het AVG OK-vignet.

Met AVG OK laat je zien:

  • Dat je de privacy van je klanten serieus neemt
  • Dat je goed met persoonsgegevens omgaat
  • Dat je inspanningen doet om te voldoen aan de AVG wetgeving