Coronacrisis: voor veel ondernemers verlopen zoals verwacht
Het coronavirus heeft ons land de laatste maanden in zijn greep gehad. Ondertussen zijn de meeste lessen en trainingen weer opgestart, wordt er volop gedraaid met meetmomenten en worden de ruiterkampen voor de zomer voorbereid. Met de Coronamonitor hebben de FNRS en KNHS de ontwikkelingen van de afgelopen periode gevolgd.
De opgehaalde informatie uit de onderzoeken hebben FNRS en KNHS waardevolle informatie gegeven voor lobbygesprekken. Inmiddels zijn de maatregelen versoepelt en mogen we steeds een beetje meer. In een afsluitend onderzoek hebben wij hippische ondernemer nog enkele vragen gesteld over de gevolgen van de coronacrisis. We blikken terug op de afgelopen periode en vroegen ondernemers ook hoe zij onze dienstverlening in deze tijd hebben ervaren.
Coronacrisis verlopen zoals verwacht
Uit het eerste onderzoek eind maart bleek dat 38,4% van de ondernemers er vertrouwen in had dat het bedrijf door de crisis zou komen. De afgelopen periode steeg dit vertrouwen bij elk onderzoek. Inmiddels heeft 77,3% van de ondernemers er vertrouwen in door de coronacrisis te komen. Drie weken geleden was dit nog 65,2%.
Terugkijkend op de afgelopen maanden geeft 53,6% van de ondervraagden aan dat de periode uiteindelijk is verlopen zoals ze het verwacht hadden. Voor 30,9% viel het achteraf meer mee dan tegen. 15,5% geeft aan dat het achteraf meer tegen viel.
Nieuwsbrief en communicatiemiddelen hoogst gewaardeerd
De FNRS heeft vanaf het begin van de coronacrisis direct de bereikbaarheid en communicatie uitgebreid om ondernemers zo snel en duidelijk mogelijk te informeren. Ondernemers waren in de afgelopen periode het meest tevreden over de wekelijkse e-mailnieuwsbrief met het belangrijkste nieuws van die week (86,7%), de communicatieposters voor hygiëne- en gedragsmaatregelen (80%), de speciaal ingerichte corona themapagina op de website (78,1%) en de dagelijkse aanvullingen van nieuwsitems op de website (75,3%).
Een aantal diensten waren minder bekend bij ondernemers. Zo wist 12,4% niet dat we regionale Whatsappgroepen hebben opgesteld om elkaar te informeren en te ondersteunen. Deze Whatsappgroepen zijn nog steeds operationeel, aanmelden kan je bij je regionale accountmanager. Ook wist 27,6% niet dat er een tv-commercial te zien was op NPO 1, 2 en 3 en 38,1% niet dat er ook een radiocommercial op NPO Radio 1, 2, 3, 4 en 5 is uitgezonden. Deze commercial is volledig kosteloos tot stand gekomen en terug te zien op ons Youtube-kanaal. De tv-commercial is 31 keer uitgezonden en heeft in april ruim 4,5 miljoen mensen bereikt. De radio-commercial is 59 keer uitgezonden en had een ruime 3,5 miljoen luisteraars.
Vanaf de start van de coronacrisis heeft de FNRS intensiever samengewerkt met diverse partijen om gezamenlijk te lobbyen voor mogelijkheden in de hippische sector. Van deze samenwerkingen zijn de ondervraagden het meest tevreden over de samenwerking met het Platform Ondernemende Sportaanbieders (46%) en de samenwerking met de KNHS (46%). Het opstellen van landelijke sportprotocollen namens het POS in samenwerking met NOC*NSF was voor 66% naar tevredenheid. De lobbygesprekken met het ministerie van LNV en het ministerie van VWS waren respectievelijk voor 56% naar tevredenheid. Voor al deze diensten geldt dat zo’n 10% niet op de hoogte was dat de FNRS zich hiermee bezig heeft gehouden.
Waardevolle feedback om dienstverlening en communicatie te verbeteren
Gemiddeld waarderen de ondervraagden de activiteiten van de FNRS met een 7,62. 60% gaf zelfs een 8 of hoger. Uiteraard is de afgelopen periode voor iedereen een bijzondere tijd geweest. De FNRS heeft in korte tijd de communicatie opgeschaald. In dit (voorlopig) laatste onderzoek is ook gevraagd wat de FNRS anders kan doen in een volgende crisissituatie (bijvoorbeeld een tweede golf van het coronavirus). Deze waardevolle feedback nemen wij mee om onze dienstverlening en communicatie nog verder te verbeteren.