De kracht van online marketing: hoe drie bedrijven hun succes hebben versterkt
Online marketing en sociale media hebben zich ontwikkeld tot onmisbaar hulpmiddelen voor bedrijven in verschillende sectoren. Voor veel ondernemers betekent een strategische inzet van online marketing en sociale media niet alleen een uitbreiding van hun bereik, maar ook een solide fundament voor groei en klanttevredenheid. In dit artikel duiken we in hoe drie verschillende hippische bedrijven, elk met hun eigen unieke aanpak, online marketing en sociale media hebben benut om hun naamsbekendheid te vergroten en hun succes te stimuleren.
Stal Jacobs; Solide fundament door inzet social media
Op Stal Jacobs in Voorthuizen worden al jaren paardrijlessen voor jong en oud verzorgd. Gelegen aan de Veluwe kun je bij hen, naast de reguliere lessen, terecht voor prachtige bosritten, het huren van een wandelpony of het leasen van een paard, kinderfeestjes, ponykampen, puzzelritten én is het zelfs mogelijk om een E-chopper te huren en de Veluwe te ontdekken.
Een gevarieerd aanbod trekt een gevarieerd publiek. Daarbij hoort veel informatie die door het opzetten van een heldere website en duidelijke communicatie een hoop werk verlicht, begint Laura haar verhaal. “Wij merken vooral dat klanten zoekende zijn naar informatie. Als deze niet online vindbaar is, krijg je veel vragen via de mail waar je veel tijd aan kwijt bent. Wij proberen daarom onder andere onze website te vullen met zoveel mogelijk goede en concrete info. Hierin integreren we ook onze social-media kanalen zodat we zoveel mogelijk klanten bereiken met de belangrijkste mededelingen. Klanten weten hierdoor heel goed wat ze van ons kunnen verwachten”.
Door sociale media actief in te zetten voor onder andere de evenementen op Stal Jacobs is de klantenkring gestegen. Met name TikTok ontpopt zich als een ware marketing hit voor het bedrijf. Waar Facebook en Instagram voornamelijk bestaan uit Nederlandse volgers voor Stal Jacobs, heeft TikTok een groter internationaal bereik waardoor het bedrijf ook klanten van buiten Nederland trekt. “We zijn TikTok voornamelijk gaan inzetten omdat dit medium een heel groot bereik heeft bij de jongere doelgroep. We lichten in korte filmpjes onder andere activiteiten uit tijdens een ponykamp. Die filmpjes doen het hartstikke goed en trekken daardoor nieuwe klanten. Maar ook thema’s als het voorstellen van de manegepony’s en paarden werken uitstekend! Ons team is tijdens hun reguliere werkzaamheden ook bezig met het maken van content. Eigenlijk zit het in ons systeem. Maar we plannen ook bewust het filmen van activiteiten. Er gaat veel tijd in zitten, maar we krijgen er ook heel veel voor terug. Plaatsen we goede content over onze evenementen op TikTok dan zitten we binnen ‘no time’ vol. Vier jaar geleden hadden we twee ponykampen per jaar. Inmiddels, door de informatieve filmpjes op TikTok, hebben we zes ponykampen die allemaal helemaal vol zitten”.
Door actief gebruik te maken van Social Media heeft Stal Jacobs een aanzienlijk naamsbekendheid opgebouwd. De verschillende platformen hebben hen geholpen bij het opbouwen van een loyale klantenkring die regelmatig terugkomt. De strategische inzet van informatieve video's op TikTok heeft ertoe bijgedragen dat Stal Jacobs zich onderscheidt binnen de markt en een breed publiek weet te bereiken, wat geresulteerd heeft in groei van het bedrijf en een stabiele basis van terugkerende klanten.