Praktijkverhaal

RSC De Schimmelkroft: “Bedrijfsovername zonder groot startkapitaal”

De manege overnemen waar je zelf hebt leren paardrijden: dat klinkt als een droom. Maar Mandy Klooster realiseerde dit met haar partner Martin Huitema. Onlangs namen zij Ruitersportcentrum De Schimmelkroft in Heemskerk over van Wim en Linda van Bergenhenegouwen. Ondanks de beperkte ruimte van de locatie en de daarbij horende uitdagingen op het gebied van paardenwelzijn durfden zij dit aan. Hoe hebben zij dit aangepakt, wat is er sindsdien veranderd op het bedrijf en wat zijn de toekomstplannen van het jonge stel? Mandy, Martin en Wim vertellen.

Profielfoto van Frederieke Verhaar
13 september 2023 | 7 minuten lezen

Wim en Linda namen in 1995, toevallig ook het geboortejaar van Mandy, het bedrijf aan de Kerkweg in Heemskerk over. Nadat het stel succesvol twee andere hippische bedrijven in de omgeving had ontwikkeld en verkocht, waren ze toe aan een nieuwe uitdaging. Die vonden zij in Ruitersportcentrum De Schimmelkroft: een bedrijf dat al  sinds 1969 een begrip was in Heemskerk. Samen bouwden zij het bedrijf verder uit en in 2006 realiseerde zij een FNRS 5-sterren ruitersportcentrum. Mandy kwam vanaf haar zesde levensjaar wekelijks op de manege voor paardrijlessen, groeide daar op en zag het bedrijf door de jaren heen veranderen. Ze ontwikkelde zich van lesklant tot instructrice en uiteindelijk bedrijfsleider en leerde op die manier het bedrijf door en door kennen.

   

Investeringen in bedrijf hun pensioen

Wim: “Wij hebben het bedrijf altijd met veel plezier en toewijding gerund. Toen duidelijk werd dat onze kinderen het in de toekomst niet over wilde nemen zijn we gaan nadenken over een alternatief. Onze investeringen in het bedrijf waren wel ons pensioen, dus het was belangrijk om dit goed te regelen. We wilden hier ook niet mee wachten tot het laatste moment, want dan moet je belangrijke keuzes onder tijdsdruk maken. Dat is voor de afronding van zo’n levensproject niet prettig. We zijn dus tijdig op zoek gegaan naar een kandidaat die het bedrijf van ons over wilde nemen.”

Het vinden van een geschikte kandidaat was niet eenvoudig. Het bedrijf was inmiddels uit zijn jasje gegroeid en op de locatie waren er geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Dat is geen interessant toekomstperspectief voor een toekomstige ondernemer. Wim en Linda waren ook al jaren op zoek naar een nieuwe locatie om het bedrijf te verplaatsen, maar een geschikte definitieve locatie was nog niet gevonden. Het vraagt dan wel behoorlijk wat lef én vertrouwen om toch zo’n bedrijf over te nemen. Maar Mandy en Martin durfde het begin 2022 aan. Mandy: “Doordat ik het bedrijf al bijna m’n hele leven ken, wist ik van de (on)mogelijkheden. Na een aantal goede gesprekken met Wim hebben we de eerste contouren van een concreet overnameplan op papier gezet. Wij tekenden een intentieovereenkomst om het vertrouwen naar elkaar vast te leggen. Het is complexe materie, er komt heel veel bij kijken! We konden gelukkig profiteren van de expertise van Wim. Hij heeft ons hier goed in begeleid. We hebben alle zaken tot in detail uitgewerkt en uitgerekend in een ondernemingsplan. Daar kwam mijn opleiding assistent accountant ook wel bij van pas.”

Financiering en bepalen overnamesom een uitdaging

Alle zaken in de bedrijfsvoering moesten in kaart worden gebracht en op waarde gezet zodat er een overnamesom kon worden bepaald. “We hebben heel wat tijd samen doorgebracht om een overzicht te krijgen van alle materialen die overgedragen konden worden,” vertelt Martin. “Gelukkig konden we het, zonder hulp van een buitenstaander, goed eens worden over de waarde van alle roerende zaken. Er was wederzijds begrip voor elkaar.” Wim vult aan: “Bij zo’n overdracht moet je ook rekening houden met het overzetten van bijvoorbeeld verzekeringen. Oude schadeposten kunnen later nog voor vervelende situaties zorgen als zij ineens op de nieuwe ondernemers verhaald worden. Dit zijn zaken waar je je wel echt in moet verdiepen en waarbij het vertrouwen onderling ontzettend belangrijk is, ook bij het uitwisselen van gevoelige en gedetailleerde bedrijfsinformatie is dit cruciaal.”

“De financiering was daarna de grootste uitdaging. De mogelijkheid voor financiering van een compleet bedrijf is vaak lastig voor starters. We hadden wel flink gespaard en vroegen daarnaast een bedrijfsfinanciering aan. We zijn dan ook overeengekomen om alleen de bedrijfsexploitatie zoals paarden, machines, materialen en goodwill van Wim en Linda over te nemen. Het onroerend goed hebben zij verkocht aan een projectontwikkelaar met de voorwaarde dat wij het nog tien jaar kunnen huren. Dat is niet lang, maar samen met Wim, de projectontwikkelaar en de gemeente zijn we inmiddels vergevorderd in het proces van bedrijfsverplaatsing. Dit toekomstperspectief was voor ons een belangrijke voorwaarde om dit avontuur aan te gaan. Dit gaf ook de doorslag voor de benodigde financiering van de bedrijfsvoering.”

   

Ondersteuning in bedrijfsverplaatsing

Wim blijft het jonge ondernemersstel begeleiden in de bedrijfsverplaatsing. “Het bedrijf is inmiddels compleet overgedragen aan Mandy en Martin, maar ik vind het belangrijk om ze nog in deze grote stap te ondersteunen,” benadrukt Wim. “Wim heeft de afgelopen jaren hier al zoveel voor gedaan dat het voor ons heel waardevol is dat hij zijn kennis en netwerk hiervoor blijft inzetten”, vult Mandy dankbaar aan. “Ik heb al ontzettend veel geleerd over het runnen van een hippisch bedrijf in mijn tijd als bedrijfsleider waardoor het management op veel vlakken naadloos over kon gaan in de overdracht. De werkzaamheden konden we voortzetten met hetzelfde personeel voor dezelfde klanten.”

Op de solide basis van Wim en Linda zijn Mandy en Martin na de overdracht verder gaan bouwen. Mandy: “We zijn begonnen om het team anders samen te stellen. We zijn van meerdere parttimers naar een aantal fulltimers gegaan zodat we ons personeel meer verantwoordelijkheid konden geven. De taken zijn duidelijk verdeeld en we hebben zelfs weer een bedrijfsleider aangenomen zodat wij als jonge ondernemers ook een goede balans tussen werk en privé kunnen behouden. We hebben heel veel energie gestoken in het opbouwen van een hecht team, waarin iedereen bereid is elkaar te helpen.” Martin vult aan: “Van Wim hebben we geleerd om medewerkers te selecteren op je eigen erf. We werken nog steeds met veel vrijwilligers. Een perfecte manier om talent te scouten. We weten bijvoorbeeld nu al wie we in de toekomst graag in dienst willen nemen!”

Nieuw logo om start kracht bij te zetten

Het jonge stel heeft veel van Wim en Linda overgenomen en het karakteristieke van de Schimmelkroft hebben ze in ere gehouden. Toch hebben ze na de overdracht ook veel zaken anders aangepakt. Martin: “We zijn natuurlijk een jongere generatie en veel meer bezig met computers en social media. Het digitaliseren van verschillende processen was gelijk een leuke uitdaging, maar levert ons inmiddels wel veel extra tijd op. Het logo, dat samenwerking en communicatie uitstraalt, hebben we goud gemaakt om onze instap in het bedrijf direct uit te stralen en kracht bij te zetten. Net als Wim vinden wij transparantie naar onze klanten en onze omgeving belangrijk, maar hiervoor benutten wij weer andere kanalen. De website, social media en andere communicatie-uitingen hebben we daarom ook gelijk aangepakt.”

Een van de laatste projecten die Mandy in haar tijd als bedrijfsleider heeft uitgevoerd was het invoeren van een maximum gewicht per paard. Hier hebben Wim, Mandy en het hele team jarenlang naartoe gewerkt en hun klanten op voorbereid. Met als doel: het paardenwelzijn vergroten. “Dit waarborgt de kwaliteit en het welzijn van de paarden op ons bedrijf.”

Onder het gezag van Mandy en Martin zijn er nog meer zaken veranderd. Om te blijven voldoen aan het FNRS-kwaliteitsbeleid hebben ze diverse aanpassingen gedaan die pasten binnen de kaders van hun bedrijf. “Al onze manegepaarden en -pony’s lopen samen los. Dat is een verbetering voor het welzijn maar ook een risico voor ons als ondernemers. Om die reden proberen we ook steeds meer stallen te vullen met onze eigen paarden en pony’s. Dat zijn inmiddels niet alleen maar dieren voor de manege. Martin en ik hebben ook een deel van het bedrijf ingericht voor onze kleinschalige fokkerij van Welsh pony’s, tuigpaarden en Gelderse paarden. Hiermee zijn we zelf ook actief in de wedstrijdsport en op keuringen. Zo blijven we onszelf ook ontwikkelen en blijven we aangesloten in de sector. Het is waardevol voor ons netwerk om ook regelmatig op pad te gaan. We nemen nu zelfs ook onze manegeklanten mee op wedstrijd op andere locaties. Dit bieden we aan als sportlease, dat is zo’n leuke toevoeging aan ons bedrijf. De betrokkenheid met onze klanten is daardoor ook enorm gegroeid omdat je ze echt iets unieks aanbiedt.”

   

Denk tijdig na over de toekomst van je bedrijf

Inmiddels is de overdrachtsperiode volledig afgerond en runnen Mandy en Martin al een vol jaar hun bedrijf. Wim blikt terug: “Het was een intensief proces waar Linda en ik al jaren naar toe hebben geleefd. Wij hebben eerder gedacht dat onze dochter het wilde overnemen. Ze is een ontzettend gepassioneerde ruiter, instructrice en coach, maar ziet vooral haar passie daarin en niet in het ondernemen van een hippisch bedrijf. Doordat zij dit kenbaar maakte heeft het ons geholpen in de keuze om het bedrijf aan derden over te dragen. Probeer als hippisch ondernemer dus tijdig te ontdekken wat de mogelijkheden binnen het eigen gezin zijn om het bedrijf in het toekomst voort te zetten en laat je niet verrassen als het al te laat is. Je bedrijf staken, verkopen of overdragen is een moeilijk onderwerp waar niet iedereen over durft te praten. Heb je geen bedrijfsopvolger? Begin dan tijdig met het verkennen van de mogelijkheden. Maak kenbaar dat je openstaat voor overname. Onze dochter werkt nu nog met heel veel plezier voor Mandy en Martin, fantastisch hoe iedereen op deze manier kan doen wat ze het liefst doen. Ik ben zelf nog wel een tijdje druk geweest om diverse zaken te regelen, maar inmiddels heb ik het volledig afgebouwd. Ik heb het met veel vertrouwen overgedragen aan Mandy en Martin en geniet ervan om te zien hoe gepassioneerd en kundig zij De Schimmelkroft nu runnen.” Mandy vult aan: “In onze omgeving kwamen we er naderhand achter dat er nog veel meer bedrijven open stonden voor een overname. Maar omdat er niet over gesproken werd, was dit bij niemand bekend.”

Meedenken met andere ondernemers

Mandy en Martin staan aan het begin van hun ondernemerscarrière en deze overname was daarin een belangrijke stap. Martin: “Wim en Linda hebben ons een prachtige kans geboden om hun bedrijf over te nemen. Achteraf gezien was de feitelijke overdrachtsperiode te kort, waardoor alles echt in sneltreinvaart ging. Het heeft wel even geduurd voordat we écht besefte dat het ons bedrijf was. We hebben nu wel een mooie basis om op voort te bouwen. We zitten nog vol ideeën die we hopelijk op de nieuwe locatie verder kunnen uitwerken. Tot die tijd proberen we de bedrijfsvoering te optimaliseren en onszelf als ondernemers verder te ontwikkelen.”

Wim, Mandy en Martin hopen dat hun verhaal andere hippische ondernemers, zonder opvolging, aan het denken zet om dit proces tijdig op te starten. Mandy: “Ons verhaal laat wel zien dat het ook voor toekomstige ondernemers, zonder groot kapitaal, mogelijk is om een hippisch bedrijf op te starten. We denken graag mee met andere (toekomstige) ondernemers die overwegen hun bedrijf over te dragen of een bedrijf over te nemen. Ook de FNRS is hierin een waardevolle sparringpartner.”

 

Starten met hippisch ondernemen of bedrijf overdragen? 

FNRS organiseert op maandag 20 november een bijeenkomst over bedrijfsoverdracht voor bedrijven die nadenken over het overdragen van hun bedrijf. Deze bijeenkomst is exclusief voor FNRS-leden. Lees meer en geef je op.

Op maandag 11 december organiseert de FNRS een bijeenkomst over starten met hippisch ondernemen voor iedereen die overweegt een hippisch bedrijf te starten of over te nemen. Deze bijeenkomst is voor iedereen toegankelijk. Lees meer en geef je op.