Hippisch Centrum Groesbeek: “Paarden houden én paardrijden met een heldere visie en zelfreflectie”
Toen Jolien van Ballegooijen en Henri Thijssen elkaar in 1996 ontmoette had niemand hen kunnen vertellen dat zij jaren later een zeer divers en succesvol hippisch bedrijf zouden runnen. Op de locatie stonden toen voornamelijk vleesstieren in het voormalige gemengde bedrijf. Door de val van de Berlijnse muur waren de prijzen enorm gekelderd en was het financieel interessanter om daarmee te stoppen. De paarden waren altijd al de gezamenlijke passie van het stel. En zo begon eind jaren 90 de paardenopfok aan de Cranenburgsestraat in Groesbeek. Een passie die inmiddels is uitgegroeid tot Hippisch Centrum Groesbeek: een professioneel manegebedrijf met pension en opfok gecombineerd.
Wie over de slingerende wegen door het heuvelachtige landschap aankomt bij Hippisch Centrum Groesbeek waant zich even in het buitenland. Niet gek, want het hippisch centrum ligt mooi landelijk geleden aan de grens met Duitsland. Door de aansluiting op het Duitse Reichswald en de bossen van Nijmegen is het geen verrassing dat de uitrijmogelijkheden direct vanaf het erf enorm zijn. “Ik hoor iedereen die hier voor het eerst naartoe rijdt altijd dat ze enorm genieten van de route door het idyllische landschap”, vertelt Jolien. “Het is een voorrecht om in zo’n mooie omgeving je bedrijf te runnen. Mensen komen hier ook echt heen om te genieten van de paarden en de omgeving.”
Genieten voor de paarden: welzijn staat voorop
De paarden genieten het meest op het veelzijdige bedrijf. Bij aankomst overdag staan alle paarden buiten. “Alle paarden, of het nu pension-, manege-, opfok- of sportpaarden zijn, staan bij ons zoveel mogelijk buiten. We hebben 20 hectare eigen land, waardoor we voor elk paard jaarrond buiten genoeg ruimte beschikbaar hebben. Welzijn van de paarden vinden wij het allerbelangrijkst. Ze zijn onze collega’s, daar willen we goed voor zorgen.” Met de laatste keuring van de FNRS is ook gebleken dat het welzijn goed voor elkaar is. De stallen zijn ruim, vol opgestrooid en hebben voldoende frisse lucht. De paarden krijgen veel vrije beweging en zien er goed verzorgd uit. “Ik zou niet fijn kunnen werken als het ten koste gaat van mijn paarden. Ik zoek continu naar verbetering zodat zij het goed hebben. Hier vertel ik ons personeel en onze klanten ook uitgebreid over. Zij zijn immers de ambassadeurs van het bedrijf. Ik merk dat mijn klanten het fijn vindt dat de FNRS bij de aangesloten bedrijven onverwacht een audit doet op het gebied van veiligheid en welzijn. Zo blijft de kwaliteit voor iedereen gewaarborgd.”
Kennis en inzichten delen met anderen
De klanten van het hippisch centrum bestaan voor een groot deel uit manegeruiters, terwijl het bedrijf van origine begonnen is met pension en opfok. Jolien legt uit hoe dat is ontstaan: “Vanuit onze gezamenlijke passie zijn wij begonnen met het fokken en opfokken van paarden. Het oorspronkelijke idee was dat we dit zouden combineren met het trainen van sportpaarden, zadelmak maken en keuringsklaar maken. Maar door een vervelend ongeluk van mij gingen die toekomstplannen in rook op. We waren net aan het bedenken hoe we ons bedrijf verder konden ontwikkelen toen de buren aangaven te willen stoppen met hun manege. Een kans voor ons, want lesgeven dat kon ik wel! We hebben toen de manegepaarden en een deel van de lesklanten overgenomen en hadden ineens een manegebedrijf”, vertelt ze lachend. “Voor mij een interessante stap om mijn opgedane kennis breder te delen met anderen.” Die kennis heeft zich ontwikkelt in een heldere visie waar het hippisch centrum in de omgeving inmiddels om bekend staat. “Of je hier nu manegeruiter bent of je eigen paard in pension hebt, ongeacht je niveau, type paard of interesse wil ik dat er op een respectvolle en correcte manier met de paarden wordt omgegaan. Ik vind dat er geen verschil in manier van paardrijden moet zijn tussen een manegeruiter en een (basis)sportruiter. Alles wat wij met onze paarden doen moeten we kunnen verklaren. Ik heb dan ook niks te verbergen en vertel ruiters over alles wat er op ons bedrijf gebeurd. Dit doe ik ook tijdens de paardrijlessen. Dat de rijbaan aan de weg ligt vind ik hier positief aan bijdragen, iedereen mag zien wat hier gebeurd. Dat is mijn visitekaartje. Ik wil dat een ruiter het paard zo goed mogelijk kan uitleggen wat de bedoeling is. Lukt dat niet? Dan gaan we samen op zoek naar de oplossing. En vaak blijkt dat de ruiter het probleem veroorzaakt. Dat geeft hele heldere inzichten en maakt mensen ook bewust van hun eigen houding en interactie met de paarden. Zodra we het dan bij de basis aanpakken zie je iedereen groeien in zelfvertrouwen op en naast het paard. Dat geeft mij wel een kick!”
“Mijn paarden geven mij de nodige informatie”
Het coachend lesgeven is duidelijk een didactieke stijl die Jolien goed beheerst en waar ze zich mee onderscheidt in haar omgeving. “Alle volwassen klanten beginnen bij ons altijd met een paar lessen bij mij. Zo kan ik goed kennismaken met hun persoonlijkheden en bekijken hoe onze paarden en pony’s hierop reageren. Ik ken mijn paarden door en door, zij geven mij zoveel informatie over de ruiter die erop zit. Men is zich nog te vaak onbewust van het effect van hun houding en handelingen. Mijn 15 manegepaarden en -pony’s hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en zijn puur. Ze spiegelen de ruiters doordat ze zichzelf kunnen zijn hier. Door open te staan voor zelfreflectie komen ruiters in mijn lessen vaak tot interessante inzichten. Ik help ze hier graag bij.”
Tegenpolen zorgen voor goede balans
Op het bedrijf werken Jolien en Henri naadloos met elkaar samen. “We zijn eigenlijk elkaars tegenpolen, maar daardoor hebben we ook bedrijfsmatig een hele goede balans. Henri is echt de kracht achter de schermen. Hij zorgt voor de 50 opfokpaarden en regelt de inkoop, het onderhoud en houdt alles cijfermatig goed in de gaten. Ik ben het gezicht voor onze ruim 120 klanten en bezoekers. Ik verzorg grotendeels zelf de instructie, stuur het personeel aan en sta klanten te woord. We starten altijd samen de dag en zetten dan de merries met veulens bijvoorbeeld buiten. Henri zorgt ervoor dat de ideeën die ik heb om het bedrijf verder te ontwikkelen ook goed onderbouwd en realistisch zijn. We zitten nu eenmaal in een branche waarin de marges laag zijn. Maar de kunst is om hier, zonder de paarden te benadelen, goed mee om te gaan zodat er noodzakelijk en gewenste ontwikkelruimte is. Zo willen we op termijn de binnenrijbaan verlengen. Henri heeft hierbij de haalbaarheid berekent en zo weten we dat dit alleen te realiseren is als er een groei in ruiteraantallen tegenover staat. Ik zie hiervoor nog genoeg kansen om met mijn visie over lesgeven aan de slag te gaan. Zo vullen we elkaar bedrijfsmatig mooi aan. Ik kan niet zonder hem, zowel zakelijk als persoonlijk!”
Kritische vragen stellen om sector te verbeteren
De ambitie van Jolien om haar kennis te delen gaat verder dan haar eigen bedrijf. Sinds het voorjaar van 2021 heeft zij als penningmeester plaats genomen in het bestuur van de FNRS. Een interessante stap waarmee ze hoopt bij te dragen aan de groei van de kwaliteit van de sector. Ze licht toe: “Ik wil vanuit het bestuur kritische vragen stellen om onze sector te verbeteren. Door onze gezamenlijke inzet kunnen we ons sterk maken richting de overheid. Interne issues moeten we op de juiste manier doorvertalen naar de buitenwereld en de politiek. De expertise die we met zijn allen bij de FNRS in huis hebben moeten we maximaal benutten om de sector te laten ontwikkelen. Transparantie is daarbij wel van groot belang, daar wil ik mij hard voor maken.”
FNRS-lidmaatschap zorgde voor professionaliseringsslag
Hippisch Centrum Groesbeek is sinds 2008 lid van de FNRS. “Wij zijn met ons bedrijf aangesloten om te professionaliseren. Ook toen we alleen nog opfok en pension hadden vonden we het belangrijk om een bedrijf te runnen dat voldoet aan de kwaliteitseisen van dat moment. Met het lidmaatschap kunnen wij ons onderscheiden in onze omgeving. Wij hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd om ons bedrijf actueel te houden op het gebied van veiligheid en welzijn. Het houdt ons scherp zodat we continu blijven verbeteren. De FNRS zorgt er daarnaast voor de hele sector voor dat de belangen van hippische ondernemers onder de aandacht wordt gebracht. Zonder de FNRS zou ik ook prima mijn bedrijf kunnen runnen, maar zouden wij in onze sector nog een hippisch bedrijf kunnen runnen zonder de FNRS? Dat is iets waar hippische ondernemers zich wel bewust van moeten zijn.”