Nieuws

Prijsstijging 2021 communiceren met uw klant

Profielfoto van Frederieke Verhaar
11 december 2020 | 2 minuten lezen

Het einde van het jaar is voor veel ondernemers vaak een moment om de balans van hun bedrijf op te maken. Hoe is het afgelopen jaar verlopen en wat moet anders aangepakt worden volgend jaar? Ook een financiële analyse hoort daarbij. Als de kostprijs gedurende het jaar gestegen is het verstandig na te denken over een prijsstijging in het nieuwe jaar. Om tot een gunstige marge te komen kan gebruik gemaakt worden van de FNRS-kostprijscalculatie. Belangrijk is om deze prijsstijging goed te communiceren naar uw klanten, zodat de kans kleiner wordt dat zij na de stijging geen gebruik meer willen maken van uw producten of diensten. Communicatie is het sleutelwoord bij het doorvoeren van een prijsverhoging met zo min mogelijk klantverlies. Een paar tips:

  • Geef altijd een reden voor de prijsverhoging. Dit kan bijvoorbeeld de stijging van stro- en ruwvoerprijzen zijn, maar ook de recent aangekondigde stijging van de verzekeringspremie voor manegebedrijven. U hoeft niet uw hele verdienmodel hier uit te leggen, maar geef een duidelijke reden waarom u genoodzaakt bent uw prijzen te verhogen.
  • Bekijk in uw overeenkomsten of het contractueel gezien mogelijk is om voor alle klanten op hetzelfde moment (of per direct) een prijsstijging door te voeren.
  • Trek een duidelijke lijn. Voorkom dat u met verschillende klanten, verschillende prijsverhogingen communiceert.
  • Stap niet af van de prijsverhoging als klanten kritische vragen hierover stellen. De nieuwe prijzen heeft u zorgvuldig berekend en zijn nodig om uw bedrijf financieel gezond te houden. Geeft u weer korting naderhand, dan bent u niet duidelijk naar uw klanten.
  • Vind u het moeilijk om de prijsstijging te communiceren? Besef dat u, en uw paarden en pony’s, waardevol zijn voor uw klant. Indien u geen gezond bedrijf kan runnen, kunnen zij niet wekelijks genieten van hun paardrijles of andere activiteit.
  • Wees eerlijk. U wilt geen klanten verliezen, maar kunt ook niet werken tegen lagere tarieven. Draai er dus niet omheen en geef duidelijk aan wat dit voor uw klant gaat betekenen. Verontschuldig u niet! Indien uw klanten de prijsstijging door uw uitleg beter begrijpen zal de weerstand lager zijn.

Bereken prijsstijging met kostprijscalculatie

Om tot een gunstige marge te komen kan gebruik gemaakt worden van de FNRS-kostprijscalculatie. Onze collega’s maken graag een (digitale) afspraak om hierbij te helpen.

Download voorbeeldbrief prijsstijging

Daarnaast zijn er bij de FNRS gestandaardiseerde brieven beschikbaar om de wijzigingen aan uw klanten te communiceren. Deze vindt u hier op onze website.