Nieuws

Variatie in de lessen zorgt voor meer motivatie en binding bij uw ruiters

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
25 september 2020 | 4 minuten lezen

Op vrijwel ieder bedrijf rijden verschillende type ruiters, de ene ruiter heeft iets meer ambities en is daardoor meer gemotiveerd dan de ruiters die minder ambitie hebben. De uitdaging voor u ligt bij het gemotiveerd houden van al uw ruiters, op deze manier bindt u de ruiters langer aan uw bedrijf en leren zij meer. 

Zeven tips om ruiters meer te motiveren

1. Het nut van de les
Laat de ruiters meedenken over het nut van de les, waarom doen we een bepaalde oefening? Is er iets dat de ruiters graag zouden willen leren? Laat het hen opschrijven zodat er bewust over nagedacht is. Dit kan de instructeur meenemen in toekomstige lesplannen.

 “Wat voor ons het belangrijkste is, is dat we heel planmatig werken. Bij de kinderen is het heel speels, bij de volwassenen juist niet kinderlijk. De competenties die we in de les aan bod brengen hebben wij bewust in kaart gebracht en delen we met de ouders en kinderen. Bij de volwassenen ruiters zijn wij hier voorzichtig mee, die doelen stellen we niet te hoog om de groepsdruk niet op te voeren”. Esmee Holtermans - RSC Seurenheide

     Bent u al bekend met het boekje ‘Leer paardrijden met Bixie & Friends’? Hierin staat in kindertaal omschreven waarom er wat geleerd wordt. Oudere ruiters      kunnen uit de boeken Brons & Zilver deze informatie halen.

2. Maak duidelijke, haalbare doelen

Probeer in de lessen duidelijke, haalbare doelen te stellen. “Pas de instructie aan op het niveau van de ruiter,” aldus Marion Schreuder. “Kies bij een minder ervaren ruiter dus niet direct voor een volledig durchlässig paard, maar voor een specifiek onderdeel, zoals met één hand op de teugels af kunnen wenden door het gebruik van been- en zithulpen.  Mochten ruiters sterk gemotiveerd zijn en wel vragen om ‘aan de teugel’ te leren rijden, leg dan stap voor stap uit wat de tussendoelen zijn die eerst behaald moeten worden.”

De Ruiteropleiding kan helpen bij het maken van haalbare doelen. Zijn alle onderdelen van een leerlijn behaald? Dan kan de ruiter een bronzen, zilveren of gouden ster of speld verdienen.

“Veel mensen denken dat jeugd hun neus moet stoten, maar het is juist de jeugd die leert door een positieve benadering en niet door het hoofd te stoten. Successen moet je belonen, want juist door succes wordt geleerd. Daarom ben ik erg blij met de sterren en spelden!” zegt Marion Schreuder.

3. Maak de les interessant voor iedere leerstijl
Kijk eens kritisch naar de lessen en probeer als buitenstaander hiernaar te kijken. Zit er voldoende variatie in de les en is voor elke leerstijl instructie gegeven (kijken, voelen, doen, denken)? “Als een kind leert door te kijken, zal de instructeur ook in een groepsles iets voor moeten doen, zodat de ruiter kan zien wat hij moet doen” geeft Marion Scheuder aan.

Ook bij RSC Seurenheide gaan ze bewust om met verschillende leerstijlen van de ruiters: “Voor ons is het heel belangrijk dat de ruiter terug in zijn lichaam of gevoel komt. Zo rijden we ook veel met een bareback pad voor bewustwording van de beweging van het paard. De warmte van de bareback pad en het paard laten de spieren van de ruiter ontspannen, waardoor de ruiter vaak tot veel meer in staat is, zoals het doorzitten” zegt Esmee Holtermans van RSC Seurenheide.

     Om variatie te blijven bieden kan de instructeurshandleiding brons of zilver een uitkomst zijn. Hierin staan verschillende lessen stap voor stap opgebouwd, zodat  de ruiters de doelen uit de ruiteropleiding kunnen behalen.

4. Wat is de ambitie van de ruiter?
Alles wat ruiters nu in de lessen doen, is voor ‘later’. Laat ze daar regelmatig over nadenken. Waar willen zij graag naartoe werken, wat is hun ambitie? Misschien willen ze de nieuwe Anky van Grunsven of Jeroen Dubbeldam  worden? Of vinden zij het samen zijn met het paard het belangrijkste en zijn ze liever een recreatieruiter. Iedere ruiter heeft andere ambities en dromen. Maak hierin de vertaalslag naar het nu; welke stappen moeten de ruiters nu maken om bij die ambitie en droom te komen.

5. Houd afwisseling in de les en variatie in oefeningen
Probeer elke tien minuten een andere oefening te doen of om de oefening op een andere manier te benaderen. Zo is het eenvoudiger om de aandacht van de ruiters vast te houden. Om meer afwisseling te bieden kan de instructeurshandleiding een hulpmiddel zijn. Hierin staan verschillende lesprogramma’s uitgewerkt voor verschillende disciplines.

“Wij werken veel met de Franklin Methode, om het lichaamsbewustzijn van de ruiter te vergroten. We werken dan met ballen en banden, dat maakt de ruiter veel duidelijk.” Esmee Holtermans- RSC Seurenheide

6. Stel één essentieel doel in de les
Bedenk voor de les wat het ultieme lesdoel is. Daar kan de gehele les naartoe worden gewerkt, dit motiveert de leerlingen. Aan het einde van de les moeten alle leerlingen dat doel behaald hebben. Stel de doelen niet te hoog, paarden en mensen zijn iedere les anders, daar moet op ingespeeld kunnen worden.

     7. Gebruik positieve groepsdruk bij tieners
    Kenmerkend voor tieners is de invloed die ze op elkaar uitoefenen. Die kan ook positief voor de les werken. Laat ze gezamenlijke doelen stellen, zoals samen een  zilveren speld behalen. Doordat de leerlingen samen naar een doel toewerken, blijven ze meer bij elkaar, en dus het bedrijf betrokken.

Esmee Holtermans van RSC Seurenheide probeert ook alles positief te benaderen in haar lessen: “Om positief te motiveren gebruiken wij veel hulpmiddelen, zoals gekleurde teugels. Zo kunnen we de ruiter zelf zoveel mogelijk laten oplossen en behalen ze eenvoudig de leerdoelen. Zo hoeven wij als instructie niet steeds te zeggen wat niet goed is, maar juist wat wel goed gaat,  dan blijft de les positief”.

Zelf aan de slag binnen uw bedrijf

Bent u enthousiast geworden over bovenstaande tips en wilt u hier zelf aan de slag mee gaan binnen uw lessen? Tot 31 oktober is er een actie op de handleidingen en spelden van de Ruiteropleiding van Brons en Zilver.

  • Instructeurshandleiding Brons van € 10,50 voor €8,50
  • Instructeurshandleiding Zilver van € 10,50 voor €8,50
  • Sterren en spelden set van 10 van €22,49 voor €18,50

U kunt deze producten bestellen in de webshop van de KNHS.