Gedragsstijlen en communicatie
Esther Huisman van FNRS-partner HorseProfile verzorgt trainingen en workshops over communicatie en gedragsstijlen speciaal voor hippische ondernemers om hun medewerkers en klanten beter te leren begrijpen.
Goed communiceren begint met gedrag begrijpen
Een hippisch ondernemer vertelde laatst: “Ik was ontevreden over één van mijn medewerkers. Als ik haar een opdracht gaf, voerde ze deze meestal wel uit, maar haar tempo was ontzettend laag. Ik miste proactiviteit, vond haar soms ronduit passief en afwachtend. Door een training over gedragsstijlen kreeg ik inzicht in mijn manier van communiceren en de verschillende voorkeuren hierin. Hierdoor begreep ik mijn medewerkster ineens veel beter. Ze is niet ongemotiveerd, maar ík was te kort in mijn aanwijzingen. Ze voelde zich door mijn gedrag geïntimideerd en was bang om op haar kop te krijgen als ze uit zichzelf taken zou oppakken. Door dit samen te bespreken begrijpen we elkaar beter. Ze pakt dingen nu zelf op en geeft het ook aan als ze meer uitleg van me nodig heeft.”
“Ik vind dat het als ondernemer jouw taak is om je medewerkers te faciliteren om hun werk zo goed mogelijk, met plezier en voldoening te kunnen doen. Als jouw medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf, bij hun collega’s, de paarden en je klanten zijn zij je ambassadeurs. Ze voelen zich verantwoordelijk, ze worden erkend en gewaardeerd.”
Eigen gedrag én dat van medewerkers begrijpen
Dit klinkt misschien als een open deur en het ziet er op papier logisch en simpel uit. Alleen is de praktijk weerbarstiger. Want hoe zorg je ervoor dat deze medewerkers ook écht een team vormen? Hoe weet je wat ieder individu nodig heeft van jou als het gaat om je manier van communiceren? En hoe je jouw leiderschapsstijl afstemt op hun ontwikkelniveau?
“Een eerste stap is jezelf en je eigen gedrag begrijpen. Door middel van een profiel krijg je snel en no-nonsens een beeld van je voorkeuren. Hierin worden je kwaliteiten en ook je mogelijke valkuilen benoemd. De tweede stap is het begrijpen van het gedrag van je medewerkers. Vaak maak ik, naast de individuele profielen, ook een teamoverzicht. Zo krijg je niet alleen helder wat je individuele medewerkers nodig hebben, maar ook wat de kenmerken, kwaliteiten en valkuilen van jullie als team zijn. En de derde stap is om te weten hoe je jouw gedrag kunt afstemmen op de ander. Wanneer je dit in de vingers hebt, levert je dit een (nóg) prettiger en effectiever team op.”
Focus op vaardigheden
“Als deze basis is gelegd, kun je je als ondernemer gaan focussen op verdere vaardigheden. Bijvoorbeeld in het voeren van een goed gesprek, in het coachen van je medewerkers om ze op een hoger niveau te krijgen, in het aanspreken op gedrag, enzovoorts.”
Training voor hippische ondernemers
Esther leert je tijdens trainingen speciaal voor hippische ondernemers om jouw eigen voorkeursstijlen te herkennen, met de bijbehorende sterkten en valkuilen. Je krijgt daarnaast handvatten om de stijl van jouw medewerker of klant te herkennen, en te weten hoe je hier jouw communicatie optimaal op kunt afstemmen. Hierdoor verhoog je de productiviteit op jouw bedrijf en krijg je gemotiveerde en betrokken medewerkers of klanten als resultaat.
Kijk op Horseprofile.nl of klik op de button hieronder om te zien hoe Esther jou kan helpen de communicatie op jouw bedrijf te verbeteren.