Nieuws

Waarom strategie telt

Marketeers hebben het altijd maar over een strategie. Als ondernemer zit jij helemaal niet op die moeilijke materie te wachten, maar wat als die strategie er nu voor kan zorgen dat jij helderheid krijgt? En bovendien je bedrijf kan laten groeien? Aan de hand van een simpel stappenplan kan jij er zelf effectief en praktisch mee aan de slag.

Profielfoto van Han Aalmans
30 oktober 2024 | 2 minuten lezen

1. Stel je doel

Als je aan de slag wilt gaan met marketing dan is het slim om te weten wat je ermee wilt bereiken. Wil je meer omzet of juist winst, een nieuw programma of product opzetten of je kennis op een intensievere manier delen? Deze doelen wil je specifiek, meetbaar, acceptabel (maar wel uitdagend), relevant en tijds- gebonden maken. Dus in plaats van meer verdienen, maak je ervan: ik wil in het laatste kwartaal van 2024 een omzet halen van 25.000 euro.

2. Stappenplan opstellen

Doelen ga je natuurlijk nooit halen als je daar geen stappenplan voor maakt en dus ga je hier in de tweede stap mee aan de slag. Wat heb jij nodig om de eerder opgestelde doelen te kunnen halen? Een website waar alles duidelijk op uitgelegd staat? Een Instagram account waar je toekomstige klanten mee aantrekt? Media-aandacht? Een automatisch systeem waar klanten hun afspraak zelf kunnen inplannen? Schrijf dit allemaal uit en stel vervolgens een plan op hoe je dat aan gaat pakken en hang daar vooral ook deadlines aan vast of plan het alvast in je agenda.

3. Leer je doelgroep kennen

We weten dat het saai en voor jou misschien onnodig klinkt, maar dit is een onmisbare stap voordat je echt aan de slag gaat. Als jouw doelgroep en dus klant bijvoorbeeld ergens een enorme behoefte aan heeft zoals een drankje na een les, dan is het alleen maar goed om je daar bewust van te zijn. Want als je dat weet dan kan je beslissen of je daar iets mee wilt doen. Ook wat het koopgedrag van je klanten betreft en waar ze waarde aan hechten of welke bezwaren ze hebben om het juist niet te doen, wil je weten om doordachte keuzes te kunnen maken. Ook wil je hierbij naar de concurrentie kijken. Kijk wat ze goed doen, wat niet en wat jij anders kunt doen om er bovenuit te springen.

4. Hoe ga je deze doelgroep bereiken?

Facebook, Instagram, YouTube, podcasts, LinkedIn, e-mails, website, advertenties, magazines, flyers, het is een greep uit de kanalen om je doelgroep te bereiken. Ze hebben allemaal hun eigen voordelen en nadelen. Belangrijk is om 2 à 3 kanalen uit te kiezen en daar je focus op te leggen, maar ook dat jouw doelgroep daar aanwezig is. Zo zal je geen kinderen bereiken als je voor LinkedIn als kanaal kiest.

5. Werk je strategie uit

Alle bovenstaande informatie werk je uit tot een strategie. Hoe ga je bijvoorbeeld Instagram strategisch gebruiken om je doelgroep te sturen naar jouw doelen? Of als je naar een evenement gaat of deze organiseert: maak een plan hoe je hier zo veel mogelijk resultaten uit haalt. Tot slot kan je dit allemaal gaan verwerken in een contentplanning.