Nieuws

Samen met onderwijs innoveren

De FNRS is er naast ondernemers ook voor onderwijsinstellingen. Daar leren studenten immers op een professionele manier met paarden omgaan en worden klaargestoomd voor het hippisch ondernemerschap. We vinden het belangrijk dat ook onderwijsinstellingen aangesloten zijn bij ons hippische netwerk. Zo bewaken we samen de kwaliteit en blijven we werken aan een toekomstbestendige sector.

Profielfoto van Chimene Pattimukaij
4 september 2024 | 3 minuten lezen

Hippische onderwijsinstellingen zijn de basis van toekomstig personeel en ondernemers in onze branche. Hier worden leerlingen opgeleid op het gebied van management, veiligheid en paardenwelzijn. Daarnaast ontwikkelen ze expertise en capaciteit op het gebied van onderzoek, ontwikkeling en educatie. Door de krachten te bundelen met de FNRS kan er gewerkt worden aan innovatie en duurzame oplossingen voor de hippische sector.

Onderzoek naar nieuwe technologieën 

Een van deze samenwerkingsvormen is het opzetten van gezamenlijke onderzoeksprojecten. Hippische onderwijsinstellingen voeren onderzoek uit naar nieuwe technologieën, trainingsmethoden en managementpraktijken die de efficiëntie en duurzaamheid van paardensportcentra kunnen verbeteren. Voordeel van de samenwerking met de FNRS is dat de onderzoeksresultaten direct vertaald worden naar de praktische toepassingen binnen de sector.

Naast onderzoek is de FNRS actief betrokken bij het samenstellen van nieuwe en interessante lesstof om de kennis over o.a. innovatie en duurzaamheid binnen de sector te vergroten. Met het aanbod van cursussen, workshops en seminars worden zowel hippische professionals als aspirant-ondernemers opgeleid in innovatieve en duurzame praktijken. FNRS geeft geregeld gastcolleges bij de verschillende opleidingen, bijvoorbeeld over kostprijsberekeningen. Verder is in het afgelopen jaar samen met studenten en met behulp van de uitkomsten van het toekomstonderzoek gekeken of de studenten goed in beeld hebben wat er speelt in de sector.

Serious Gaming

Waar we vroeger leerden met boeken en in de praktijk, zijn Serious Games het nu helemaal. Ze zijn meer dan puur vermaak en worden ontworpen voor educatieve of trainingsdoeleinden, zoals het aanleren van nieuwe vaardigheden, het simuleren van complexe situaties, en het bevorderen van samenwerking en probleemoplossend denken. Hippische bedrijven kunnen dit toepassen om medewerkers te trainen, maar ook voor hippische onderwijsinstellingen is dit een ideaal middel om potentiële werknemers voor te bereiden op hun hippische carrière.

Diverse hippische onderwijsinstellingen en Praktijkcluster Paard hebben onlangs een eerste serious game ontwikkeld: 'Stable Success'. Een aantal suggesties hoe de serious game inzetbaar kan zijn binnen de sector:

1. Training van ruiters en verzorgers:

Om ruiters en verzorgers te trainen op het gebied van (medische) verzorging, training en andere werkzaamheden op een hippisch bedrijf. Deze games kunnen realistische scenario's simuleren, waarmee gebruikers in een veilige, vituele omgeving de benodigde vaardigheden leren ontwikkelen voordat ze deze in de praktijk toepassen.

2. Management en bedrijfsvoering:

Om managementvaardigheden en kennis van bedrijfsvoering te verbeteren. Dit kan variëren van het managen van een eigen stal tot het plannen van evenementen en het optimaliseren van bedrijfsprocessen.

3. Fokkerij en genetica:

Om inzicht te krijgen in complexe genetische concepten, zoals fokprogramma's genetische selectie en inteeltbeheersing. Dit kan fokkers helpen om weloverwogen beslissingen te nemen bij het fokken met hun paarden.

4. Klantbetrokkenheid en marketing:

Als een manier om klanten te betrekken en te informeren. Door bijvoorbeeld interactieve games te ontwikkelen die de ervaring van het bezitten of rijden van een paard nabootsen, kunnen hippische bedrijven de interesse van potentiële klanten wekken, de kennis over paarden bijspijkeren en hun naamsbekendheid vergroten.

Serious Gaming kan dus een waardevolle aanvulling zijn op de tradiotionele trainings-en educatiemethoden binnen hippische bedrijven en onderwijsinstellingen, waarbij het niet alleen helpt om de vaardigheden van individuen te verbeteren, maak ook om de efficiëntie en effectiviteit van bedrijfsprocessen te optimaliseren.

 

Stable Succes

Stable Success is een serious game speciaal ontworpen voor mbo-opleidingen in de hippische sector. In het spel ontwerpen én bouwen studenten een eigen hippisch bedrijf. Door middel van verschillende scenario's die rechtstreeks zijn gekoppeld aan het kwaliteitsdossier van hippische opleidingen, ontwikkelen studenten essentiële vaardigheden in hippisch bedrijfsbeheer. Van personeelsmanagement tot financiële administratie en dierenwelzijn - elk besluit heeft een gevolg voor de bedrijfsvoering van het spel. Het spel is een initiatief van verschillende scholen en Praktijkcluster Paard (samenwerkingsverband van hippische opleidingen) en ontwikkeld door Mediaheads. FNRS heeft input geleverd om de game zo realistisch mogelijk te maken. Fase 1 van de game is nu gereed. De app is momenteel nog een pilot en alleen voor studenten en docenten te downloaden.

Download Stable Succes

FNRS voor onderwijsinstellingen

Als onderwijsinstelling heb je toegang tot interessante bijeenkomsten, workshops en inspiratiesessies. FNRS zorgt voor kennisdeling met docenten en studenten over bijvoorbeeld de behoeften van de markt, ruimtelijke ordening en personeelszaken door middel van nieuwsbrieven, handboeken, workshops, of gastlessen. Samen vormen we een stevig netwerk van professionals in de hippische sector. Samen zorgen we voor aansluiting van het onderwijs met het bedrijfsleven door middel van kennisdeling en -ontwikkeling, belangenbehartiging, en het FNRS-keurmerk voor kwaliteit, veiligheid en welzijn.

Aangesloten onderwijsinstellingen: Aeres, Yuverta, Lentiz, Landstede, Terra MBO, Vonk en Curio.

De FNRS is er dus, naast alle primaire bedrijven, ook voor alle onderwijsinstellingen die zich bezighouden met het opleiden van hippische professionals. De FNRS ondersteunt graag bij de ontwikkeling van het hippisch ondernemerschap.