Managementsysteem voor efficiënte bedrijfsvoering
De voortdurende ontwikkeling van technologieën en digitalisering gaat ook de hippische sector niet voorbij. Bedrijfsprocessen van hippische bedrijven worden steeds meer computergestuurd en geautomatiseerd. Door het gebruik van een digitaal management-systeem kan de administratie van paarden, planning en klanten efficiënter.
Neem voor meer informatie over de mogelijkheden contact op met Max Bisschops van Manegeplan.
Een managementsysteem biedt als voordeel dat data van een bedrijf realtime voor handen is voor ondernemer en personeel en dat klanten ook meer inzicht hebben in de planning en de mogelijkheid om zelf direct afspraken te boeken of te annuleren. FNRS-partner ManegePlan biedt een dergelijk softwarepakket aan voor pensionstallen en maneges voor het bijhouden van lesadministratie en stal-management. Een aantal voordelen van het gebruik van dit managementsysteem:
Mestadministratie
De mestadministratie is vaak een vervelende ver-plichting voor hippische ondernemers. Sinds 2023 is een digitaal Vervoersbewijs dierlijke mest (rVDM) nodig. De goedkeuring van mesttransporten kan je direct vanuit ManegePlan doen. ManegePlan geeft een notificatie als je een transport moet goedkeuren en vervolgens worden de details van het transport getoond. Na goedkeuring slaat het systeem de gegevens digitaal op inclusief totaalgewicht en gewichten van fosfaat en stikstof.
Identificatie & Registratie (I&R)
Het registreren van paarden op een locatie verloopt via RVO. Het managementsysteem specifiek voor hippische bedrijven heeft een koppeling met RVO om dit proces te vereenvoudigen. Met deze functio-naliteit kun je eenvoudig aangeven of het betreffende paard op locatie is of elders verblijft. ManegePlan monitort vervolgens hoe lang het paard afwezig is en zal het melden wanneer er een additionele (afvoer)melding richting de RVO moet. Dezelfde monitoring wordt ook op de achtergrond gedaan voor (nieuwe) paarden die nog niet zijn aangemeld.
Management van paarden
ManegePlan heeft een uitgebreid verzorging logboek voor paarden waarin alle voorkomende verzorgings-handelingen kunnen worden vastgelegd. Denk hierbij aan hoefsmid, dierenarts, tandarts en entingen. Een uitbreiding met een planningsagenda is handig voor de (terugkerende) behandelingen.
Ongevallenregistratie
De incidentregistratie (ongevallenregistratie) is belangrijk voor het bijhouden van ongevallen en geeft inzicht om preventieve maatregelen te nemen. Zo’n registratie kan direct vanuit de planning van Manege-Plan worden gestart. Het systeem vult de bekende gegevens met betrekking tot bijvoorbeeld tijdstip, les, paard, etc. al in. Middels een auditfunctie kunnen incidenten beoordeeld worden en indien gewenst als rapport doorgestuurd naar de verzekeraar.
App voor klanten en personeel
Met een aan ManagePlan gekoppelde app voor klanten kunnen zowel zij als het personeel zelf hun gegevens inzien. Wie wat te zien krijgt kan een ondernemer zelf instellen. Klanten kunnen hiermee bijvoorbeeld zelf hun lessen afzeggen en indien gewenst (inhaal)lessen aanvragen. Bijkomend voor-
deel is dat bij niet tijdig afzeggen de les doorberekend kan worden zonder dat een ondernemer er zelf achteraan hoeft te gaan. Het biedt instructeurs ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld noodnummers van ruiters direct vanuit de app te bellen.
Activiteiten voor klanten
ManegePlan kan ook aan de eigen website gekoppeld worden voor het plannen en boeken van activiteiten zoals ruiterkampen of buitenritten. Hiervoor hoeft de deelnemer nog niet bekend te zijn in ManegePlan. Een boeking kan eventueel direct worden betaald met iDeal. De registratie hiervan, inclusief eventuele betalingen, wordt direct verwerkt in ManegePlan.