Kwaliteitsbeleid nader bekeken
FNRS-ondernemers zorgen goed voor hun paarden, hebben veiligheid hoog in het vaandel staan en runnen hun bedrijf professioneel. FNRS en de aangesloten ruitersportcentra staan dus voor kwaliteit, veiligheid en welzijn. De leden worden hier elke 2,5 jaar, onaangekondigd, door een onafhankelijke inspecteur voor beoordeeld.
Het is belangrijk dat elke bezoeker op een FNRS-bedrijf weet dat de kwaliteit van de aangeboden diensten, de veiligheid op de accommodatie en het welzijn van de paarden hiermee gewaarborgd is. Daarnaast verhoogt het de kwaliteit van de hippische sector én zorgt het ervoor dat ondernemers trots zijn op hun FNRS-lidmaatschap. Met het FNRS-gevelbord kunnen zij dit kenbaar maken. Om dit gevelbord op te mogen hangen moeten hippische bedrijven voldoen aan verschillende punten die getoetst worden door middel van een keuring. Hierdoor weet een bezoeker of potentiële klant dat het bedrijf voldoet aan de minimale eisen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en welzijn. Het is belangrijk dat iedere ondernemer duidelijk kan uitleggen wat deze kernwaarden op het bedrijf betekenen.
Kwaliteit
Op ieder vlak van een hippisch bedrijf is kwaliteit belangrijk: van de stallen tot de horeca en van de ruiteropleiding tot de bedrijfsvoering. Het hoeft niet chic te zijn, maar het is wel belangrijk dat het schoon, netjes en comfortabel is, dat de veiligheid en het dierenwelzijn bovenaan staan, iedereen de juiste papieren heeft en wet- en regelgeving nageleefd wordt.
Veiligheid
Het Veiligheidscertificaat van de Stichting Veilige Paardensport is een vereiste voor het FNRS-lidmaatschap. Het veiligheidscertificaat laat zien dat een accommodatie voldoet aan de basiseisen voor een veilige beoefening van de paardensport. Het stelt bijvoorbeeld eisen aan bouwtechnische aspecten van een accommodatie, maar ook het rijden met een cap, gediplomeerde instructeurs, onderhoud aan harnachement en het hebben van een vlucht- en calamiteitenplan.
Welzijn
Dierenwelzijn is een voorwaarde voor een goedlopend hippisch bedrijf. Met dieren werken brengt verantwoordelijkheden met zich mee, zeker nu paardenwelzijn steeds meer aandacht krijgt. Tijdens de kwaliteitskeuring wordt er daarom aandachtig gekeken naar het welzijn van de paarden. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het voermanagement, de gezondheidstoestand van de paarden, het stalklimaat, de mogelijkheden tot contact met andere paarden, weidebeheer en (vrije) beweging.
Waar wordt op gekeurd?
De eisen van het kwaliteitsbeleid zijn onderverdeeld in zeven hoofdstukken.
1. Lidmaatschaps- en wettelijke eisen
Een bedrijf in Nederland dient te voldoen aan wettelijke eisen, zoals het bezitten van de juiste vergunning en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De FNRS controleert of bedrijven aan deze wettelijke normen blijven voldoen. De FNRS heeft daarnaast een aantal aanvullende lidmaatschapseisen zoals een veiligheidscertificaat van Stichting Veilige Paardensport, een aansprakelijkheidsverzekering en KNHS-lidmaatschappen voor manegeruiters.
2. Paardenwelzijn
In de basiseisen gaat de FNRS ervan uit dat de ondernemer erop toeziet dat het welzijn van alle paarden op het bedrijf wordt gewaarborgd. Dat betekent ook dat wordt gekeken naar paarden die niet van de ondernemer zelf zijn. Dit valt onder de zorgplicht. Om het paardenwelzijn te beoordelen wordt er gelet op de algehele gezondheid van de paarden. Bij maneges wordt er nog extra gekeken naar de maximale belasting per paard en of het paardenbestand is afgestemd op de doelgroep. Huisvesting en vrije beweging zijn belangrijke criteria voor het welzijn van de paarden. De boxmaat en het aantal uren op een weide of paddock (vrije beweging) en de onderlinge contactmogelijkheid staan in relatie tot elkaar. Deze punten worden bij elkaar opgeteld. Een onderscheid wordt gemaakt tussen vrije beweging in de zomer- en winterperiode. Er wordt gekeken of paarden, zoveel mogelijk, de hele dag over ruwvoer en water beschikken. Voor paarden die in een groep worden gehouden moet voldoende voer beschikbaar zijn en voldoende ruimte om bij het voer te komen. Het management rondom de gezondheid van de paarden wordt ook gecontroleerd.
3. Orde en netheid
Bedrijven aangesloten bij de FNRS zijn schoon en netjes. Dit is een basiseis. Daarom wordt tijdens de keuring gelet op de orde en netheid van de gebouwen, het erf, de binnenruimtes en de sanitaire voorziening waaronder de toiletruimte. Hierbij wordt er bijvoorbeeld gekeken naar omheiningen, de mestplaats, opslag van fourage en machines, conditie van de weides, de keuken, entree en sanitair. De inspecteur geeft van al zijn indrukken een gemiddelde beoordeling.
4. Inrichting faciliteiten
Bij de inrichtingsfaciliteiten hoort ook de ontvangstruimte. Met ontvangstruimte wordt bedoeld: kantine, foyer of andere plaats om klanten te kunnen ontvangen. Er wordt tijdens een keuring bijvoorbeeld gekeken of een ontvangstruimte voldoende zitplaatsen heeft, of er uitzicht op de rijbaan is en of er een terras aanwezig is.
5. Marketing
De FNRS is een ondernemersvereniging die werkt aan een duidelijke merkstrategie waarbij kwaliteit, veiligheid en welzijn belangrijke waardes zijn. Dit kunnen we met elkaar uitdragen. Bedrijven zijn erbij gebaat de marketing van het eigen bedrijf op orde te hebben en de FNRS wil haar merk uitdragen. Door dit samen te doen versterken wij het collectief. Het FNRS-bord aan de gevel is een basiseis. De inspecteurs kijken of bedrijven een duidelijke website met NAW-gegevens hebben, of kwaliteit, veiligheid en welzijn goed zijn uitgelegd en of de informatievoorziening voor klanten goed geregeld is. Het dragen van bedrijfskleding valt hier ook onder.
6. Management en personeel
De FNRS staat voor goed management en personeel. Kwaliteit komt naar voren bij hoe de managementzaken en het personeelsbeleid zijn geregeld. Tijdens de keuring kijkt de inspecteur bijvoorbeeld naar het overzicht pensionovereenkomsten. Ten aanzien van personeel moeten FNRS-bedrijven een gezond personeelsbeleid hebben. Dat betekent dat er geldige contracten en duidelijke werkafspraken zijn. Dit is vastgelegd in een personeelsreglement. Ook voor stagiaires en vrijwilligers moet er een schriftelijke overeenkomst zijn. Instructeurs zijn een belangrijke schakel voor jouw bedrijf. Alle instructeurs dienen gediplomeerd te zijn conform de eisen van de Stichting Veilige Paardensport. Het volgen van bijscholingen wordt extra beloond.
7. Faciliteiten
De faciliteiten van de accommodatie worden beoordeeld. Enkele faciliteiten, zoals een afspuitplaats en minimaal één binnen- of buitenrijbaan, zijn een basiseis voor het lidmaatschap van de FNRS. Andere faciliteiten, zoals stapmolen, longeercirkel en duurzaamheidsfaciliteiten leveren extra punten op.
Voorbereiden op de keuring
Voorafgaand aan de keuring is het verstandig het ‘Handboek FNRS-kwaliteitsbeleid’ en de checklist ‘Voorbereiding kwaliteitskeuring’ door te nemen. Dit interactieve bestand neemt je eenvoudig mee door alle onderwerpen waar het bedrijf aan moet voldoen en op gekeurd wordt. In dit handboek staan ook nuttige tips en adviezen om jouw bedrijfsvoering te verbeteren. Om goed op de keuring voor te bereiden werk je deze checklist af. Deze krijg je in het kwartaal voorafgaand aan de keuring ook altijd toegestuurd in een mail met verdere instructies. Digitale ondersteuning ter voorbereiding op de keuring is mogelijk op verzoek.
Download Handboek Kwaliteitsbeleid
Bekijk checklist Voorbereiding kwaliteitskeuring
Basiseisen, adviespunten en sterren
De resultaten van de keuring vind je in het keuringsrapport. De punten die worden beoordeeld door Stichting Veilige Paardensport komen niet terug in het keuringsrapport van de FNRS. De veiligheidspunten worden hierdoor niet dubbel beoordeeld. Sinds 2021 worden de keuringen voor de FNRS en SVP door één inspecteur uitgevoerd.
Het keuringsrapport van de FNRS bestaat uit basiseisen, onderwerpen waar sterren mee behaald kunnen worden en adviespunten. Heeft jouw bedrijf voldoende punten behaald om te voldoen aan de basiseisen? Dan voldoet jouw bedrijf aan de minimale eisen van het FNRS-lidmaatschap en mag je het FNRS-gevelbord ophangen. De basiseisen worden iedere 2,5 jaar opnieuw beoordeeld. Dit gebeurt onaangekondigd en in verschillende seizoenen zodat er een realistisch beeld ontstaat van de situatie op de bedrijven.
Naast de basiseisen kun je extra punten behalen die recht geven op drie, vier of vijf sterren. Bij de keuringsitems is aangegeven of het betreffende onderdeel ook punten oplevert voor de sterren. Na de keuring ontvang je het keuringsrapport en eventueel een nieuw certificaat met het aantal sterren dat van toepassing is. Het certificaat is geldig tot de volgende keuring, maximaal 2,5 jaar.
Alle bedrijven inmiddels gekeurd
Alle FNRS-bedrijven zijn inmiddels volgens de nieuwste normen gekeurd. Hieruit blijkt dat elk van deze bedrijven goed of voldoende scoren op de algemene indruk van de gezondheid van paarden. 63,6% van de gekeurde bedrijven scoort een 8 of hoger (uit 1 tot 10) in de beoordeling op welzijn. Slechts 0,6% scoort lager dan een 6. Op orde en netheid scoort 70,6% een 8 of hoger en 3,6% lager dan een 6. Dit betekent dat hippische bedrijven aangesloten bij de FNRS gemiddeld genomen (zeer) goed voor hun paarden zorgen en dat de bedrijven netjes en opgeruimd zijn. Op het gebied van management valt nog wel wat te verbeteren. Hier scoort 21,8% maar een 8 of hoger en scoort 24,2% van de bedrijven zelfs een 6 of lager.
Hoofdstuk |
Aantal bedrijven met >8 |
Aantal bedrijven met <6 |
Welzijn |
63,6% |
0,6% |
Orde & netheid |
70,6% |
3,6% |
Management |
21,8% |
24,2% |
Voldoet een bedrijf (nog) niet?
Voor bedrijven die niet voldoen aan deze (minimale) eisen voor kwaliteit, veiligheid en paardenwelzijn wordt in samenspraak met de ondernemer een verbeterplan opgesteld. Hierin worden duidelijke afspraken gemaakt en een realistische termijn bepaald waarin de ondernemer het welzijn moet verbeteren. De FNRS kan ondersteunen bij het veranderen van inzichten rondom paardenwelzijn waardoor bijvoorbeeld het management rondom voeren en vrije beweging kan worden aangepast. In veel gevallen zijn er vergunningen of financiële middelen nodig om aanpassingen te doen in het bedrijf. Hierbij begeleidt de FNRS een ondernemer om dit toch te kunnen realiseren.
Het uiteindelijke doel is de kwaliteit in de hippische sector nog verder omhoog brengen én ervoor zorgen dat FNRS-ondernemers trots kunnen zijn dat zij voldoen aan deze kwaliteitseisen. Soms is daar wat ondersteuning voor nodig en deze biedt de FNRS graag aan, om ervoor te zorgen dat elke hippische ondernemer de kans krijgt om de kwaliteit op het bedrijf te waarborgen en waar nodig te verbeteren.
Video's uitleg kwaliteitsbeleid
In een paar korte video’s wordt verteld aan welke eisen bedrijven moeten voldoen. Robert van Almkerk legt dit voor kwaliteit, veiligheid en welzijn eenvoudig uit. In verschillende video’s geven we toelichting op de items waarop gelet wordt tijdens de keuring en geven we verschillende voorbeelden. Er zijn ook video’s beschikbaar waarmee je klanten en bezoekers uit kan leggen waarom het zo belangrijk is om als hippisch bedrijf te voldoen aan de eisen van kwaliteit, veiligheid en welzijn.