Nieuws

Allergeneninformatie toegankelijk in de kantine

Op hippische bedrijven is het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van zowel mens als dier belangrijk. Een aspect dat soms over het hoofd wordt gezien, is het naleven van de allergenenwet in kantines. De allergenenwet is ontworpen om consumenten te beschermen tegen mogelijke allergische reacties op voedsel. Deze wet vereist dat voedselbedrijven duidelijke informatie verstrekken over de aanwezigheid van allergenen in onverpakte producten, zodat mensen met allergieën weloverwogen keuzes kunnen maken over wat ze eten.

Profielfoto van Frederieke Verhaar
8 april 2024 | 3 minuten lezen

Wat zijn allergenen

Allergenen zijn eiwitten die in levensmiddelen zitten en die een allergische reactie kunnen veroorzaken bij mensen met een voedselallergie of -intolerantie. Denk bijvoorbeeld aan aardnoten; mensen met een pinda-allergie kunnen allerlei nare reacties krijgen, van huiduitslag tot ernstige luchtwegproblemen, als ze pinda’s eten. Meer informatie over allergenen vind je op de website van het Voedingscentrum.

Wetgeving

Om allergische reacties te voorkomen, is het van belang dat bij ieder product goed aangegeven staat welke allergenen het bevat. Dat vindt ook de wet: volgens de Europese Wet Voedselinformatie moet allergeneninformatie voor alle producten gemakkelijk toegankelijk en schriftelijk te controleren zijn door de consument.

Verschil tussen voorverpakte en niet-voorverpakte producten

De Allergenenwet is niet van toepassing op voorverpakte producten. Daar staat de allergenenbeschrijving immers al op de verpakking. Bij verpakte producten mogen kantinemedewerkers daarom verwijzen naar het etiket.

Maar bied je als hippisch bedrijf ook niet-voorverpakte levensmiddelen aan? Dan heb je je aan de regels te houden die uitgewerkt zijn in de Warenwetregeling allergeneninformatie niet-voorverpakte levensmiddelen.

 

Lijst van 14 veelvoorkomende voedselallergenen

De Europese Unie heeft bepaald dat de 14 ingrediënten die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken extra duidelijk vermeld moeten worden op het etiket. Voor alle onverpakte producten die in de sportkantine worden verkocht, geldt daarom natuurlijk ook dat zichtbaar moet zijn of, en zo ja, welke, voeldselallergenen ze bevatten.

Van deze 14 meestvoorkomende voedselallergenen moet zijn aangegeven of ze voorkomen in het product:

  • glutenbevattende granen, zoals tarwe (waaronder spelt en khorasantarwe, voorheen kamut), rogge, gerst en haver; 
  • ei;
  • vis;
  • pinda’s;
  • noten, zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten;
  • soja;
  • melk, inclusief lactose;
  • schaaldieren;
  • weekdieren;
  • selderij;
  • mosterd;
  • sesamzaad;
  • sulfiet;
  • lupine.

Ook hiervan afgeleide stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken, moeten worden vermeld.

 

Allergeneninformatie toevoegen

Het is verstandig om alle onverpakte producten die verkocht worden in de kantine op een rij te zetten. Ga vervolgens zelf secuur na en noteer of deze producten allergenen bevatten en zo ja welke. Dit kun je doen op basis van verpakkingen en/of etiketten die op de ontvangen (tussen)producten staan vermeld.

Hoe maak je deze allergeneninformatie vervolgens toegankelijk als hippisch bedrijf? Dat kan op verschillende manieren.

  • Voeg allergeneninformatie toe. Je kunt de allergeneninformatie toevoegen op elke plek waar deze producten kunnen worden gekocht. Bijvoorbeeld op de menukaart, de digitale menukaart, het horecakrijtbord achter de bar en bij de prijzenlijst. Zorg dat deze allergeneninformatie goed leesbaar is voor de klant.
  • Lijst in keuken en digitaal vindbaar. Je kunt er ook voor kiezen om de lijst op een goed zichtbare plek in de keuken of achter de bar op te hangen of digitaal makkelijk vindbaar te maken, zodat je medewerkers hierop terug kunnen vallen. Wanneer kantinemedewerkers vragen krijgen over allergenen, moeten zij deze informatie namelijk delen met de klant. Zorg er daarom voor dat je medewerkers basiskennis hebben over allergenen. Op de (digitale) menukaart , horecakrijtbord en/of prijzenlijst kun je dan volstaan met het toevoegen van de zinnen: ‘Heeft u een allergie? Meld het ons.’
     

Producten in kantines die mogelijk allergenen bevatten

Om je op weg te helpen, staat hieronder een lijst met veel verkochte producten in sportkantines die mogelijk allergenen bevatten. Vul deze lijst aan met andere producten die verkocht worden in je kantine. Geef vervolgens per product aan welke allergenen aanwezig zijn.

  • broodjes en tosti’s;
  • knakworst, rookworst en gehaktbal;
  • producten die gefrituurd worden;
  • sauzen;
  • barhapjes (zoals nootjes, kaasblokjes en worst);
  • wijn en port;
  • melk, koffiemelk en chocomel;
  • koffie waaraan melk is toegevoegd (zoals cappuccino);
  • eieren;
  • soepen;
  • taart, cake en andere onverpakte koeken;
  • onverpakt snoep;
  • onverpakte frisdrank of ranja.

 

Het naleven van de allergenenwet in de kantines van hippische bedrijven is belangrijk voor de veiligheid en het welzijn van klanten en bezoekers van bedrijven. Door deze wet serieus te nemen, tonen hippische bedrijven dat ze de gezondheid van hun klanten en bezoekers serieus nemen.