Nieuws

KWPN breidt dienstenpakket verder uit

Buiten het feit dat het KWPN het grootste stamboek in Nederland is, bieden zij veel verschillende diensten aan. Het trainen en verkoopklaar maken van jonge paarden op het centrum is een nieuwe dienst die het KWPN sinds begin dit jaar aanbiedt. Directeur Piet Peters vertelt hoe het KWPN haar leden nu ook kan ondersteunen bij de verkoop van hun jonge paard.

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
7 juli 2020 | 3 minuten lezen

“Een vereniging zijn die door en voor de leden werkt.” Dat is een van de pijlers die wat betreft Piet Peters, directeur van het KWPN, bovenaan staat bij de vereniging. In 2018 is Peters aangetreden als directeur bij het KWPN. “Hiervoor heb ik 35 jaar voor de Rabobank gewerkt, waar ik het goed naar mijn zin had. Op een gegeven moment werd de coöperatie binnen de organisatie losgelaten en hadden de leden het niet meer voor het zeggen. Hierdoor verschoof de macht naar het hoofdkantoor. Dat was voor mij het moment dat ik besefte dat ik liever voor een vereniging werk en zo kwam ik bij het KWPN terecht”, vertelt Peters. Ook bij het KWPN is de afgelopen jaren een hoop veranderd. Hierbij wordt steeds meer naar de wens van de leden gekeken. Zo zijn vorig jaar de fokkerscafés in het leven geroepen, waar leden in een informele setting de dialoog aan kunnen gaan met het KWPN.

“Tijdens het fokkerscafé kunnen leden hun mening geven over diverse fokkerij gerelateerde onderwerpen. Maar ze hebben daar ook de gelegenheid om hun wensen en behoeftes aan te geven. En andersom kunnen wij op deze bijeenkomsten optimaal luisteren naar onze leden. Zo kwam onder meer naar voren dat de fokkers behoefte hadden aan ondersteuning bij de afzet van hun veulens en jonge paarden."

Internationaal netwerk

Vroeger waren er voor fokkers andere mogelijkheden om hun paarden te verkopen dan tegenwoordig. Wanneer je voorheen een paard niet kwijt raakte, bracht je hem naar de paardenmarkt. Tegenwoordig wordt er ook veel verkocht via het internet, maar niet iedereen is ‘online’. In Nederland worden er meer paarden gefok dan dat er verkocht worden. Daarom is het voor fokkers heel belangrijk om te weten hoe je zo goed mogelijk je paard kan verkopen, ook in het buitenland. “Wij hebben als KWPN wereldwijd veel contacten, onder andere door de veilingen die we organiseren maar ook door allerlei verzoeken van KWPN-liefhebbers. Zo komen er regelmatig buitenlandse bezoekers op ons centrum voor een rondleiding, of wij nemen hen mee naar bekende stallen. Hierdoor hebben wij door de jaren heen een groot internationaal netwerk opgebouwd en deze mensen komen ook naar ons toe wanneer zij op zoek zijn naar een paard,” geeft Peters aan. “Mensen die ons bellen met deze vraag verwachten dat wij standaard een aantal paarden voor de verkoop hebben staan op het centrum. Dit was eigenlijk nooit het geval, wij hebben hier onder andere merries staan die deelnemen aan de EPTM-aanlegtest, waarbij de merries onder het zadel worden getest en fokkers informatie en advies krijgen over de kwaliteiten van de merries. Daarnaast organiseren we voor de hengsten het verrichtingsonderzoek.”

Sales traject

Vroeger duurde het verrichtingsonderzoek 70 dagen, tegenwoordig is dit verkort naar een periode van 21 dagen. “Tenslotte gaat het om de inschatting van de natuurlijke aanleg van de hengsten, dat wat ze door kunnen geven aan de volgende generatie. Uit evaluatie van een verkorte aanlegtest bleek de periode van 21 dagen afdoende. Doordat het proces van het verrichtingsonderzoek aanzienlijk verkort is, hadden wij op het KWPN-centrum ruimte voor aanvullende dienstverlening. Het KWPN-centrum is van onze leden, het was voor ons dan ook duidelijk dat we met de ruimte in de agenda nieuwe activiteiten wilden ontwikkelen waar behoefte vanuit de leden voor is. Zo kwamen we op het idee om jonge paarden aan te nemen en deze klaar te stomen voor de verkoop. Wij hebben hier de accommodatie, kennis en faciliteiten om deze paarden op te leiden zodat ze klaar zijn voor de verkoop.” In januari van dit jaar is het KWPN gestart met een pilot voor dit project. Voor deze pilot zijn vijf paarden aangenomen. In een periode van maximaal twee maanden worden de paarden getraind van groen paard naar een goed ingereden paard. Uiteraard moeten de paarden wel gezond zijn voordat ze op het centrum arriveren, Peters ligt toe: “We staan als KWPN wel voor kwaliteit en betrouwbaarheid, daarom worden de paarden eerst klinisch- en röntgenologisch gekeurd, maar ook de instelling van de dieren moet goed zijn.” De verkoper van het paard is zelf verantwoordelijk voor het bepalen van de verkoopprijs. Uiteraard is de stalling en training die bij dit verkooptraject hoort, een betaalde dienst vanuit het KWPN. Door de leden te helpen met de afzet van de paarden voorziet het stamboek in de behoeftes van haar leden. In de pilotfase is er ruimte voor 5 paarden voor dit verkooptraject, maar het is de bedoeling dat dit aantal toeneemt naar ongeveer 10-15 paarden.

Zonder verkoop, geen fokkerij

De eerste ervaringen met het traject zijn tot nu toe positief; “Een aantal paarden van de eerste pilotfase zijn inmiddels verkocht en nieuwe paarden zijn alweer gearriveerd. Tot op heden hebben we nog niet veel publiciteit gegeven aan dit project, omdat we de eerste ervaringen wilden afwachten. Het is gelukkig tot nu toe erg succesvol en daarom willen het project graag verder uitbreiden.” Op de vraag wat voor plannen het KWPN heeft voor de toekomst is Peters duidelijk: “We willen als KWPN de afzetmarkt internationaler gaan maken. Dit betekent dat we ervoor willen zorgen dat er steeds meer paarden vanuit Nederland naar het buitenland verkocht worden. Dit is van belang voor de Nederlandse fokkers, want als de stallen vol blijven staan is er geen ruimte voor een nieuwe, betere generatie en wordt er dus minder gefokt. Binnen het KWPN hebben we daar inmiddels een strategisch plan voor opgesteld en we zijn nu aan het kijken hoe we dit plan in uitvoering kunnen brengen. De primaire activiteit op het KWPN-centrum zullen de diverse aanlegtesten voor hengsten en merries blijven, maar daarnaast willen wij onze leden met de diverse (online) veilingen en deze nieuwe dienst helpen bij de afzet van hun paarden, zowel nationaal als internationaal.”