Nieuws

Overlast helikopters op paarden beperken

Het Defensie Helikopter Commando traint met haar verschillende helikopters door heel Nederland. Het hele jaar door worden verschillende aspecten van het vliegen beoefend waarbij de helikopters vaak hoorbaar en soms zichtbaar zijn. Dit kan soms voor overlast op hippische bedrijven zorgen. De luchtmacht is zich hiervan bewust en probeert met verschillende partijen samen te werken om belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren. Onlangs reisde FNRS-directeur Haike Blaauw en Suzanne Bredero, ledenraadslid en eigenaresse van Stal de Schoolt, af naar de Brabantse vliegbasis te Gilze-Rijen voor een kennismaking met de Apache gevechtshelikopter en de luchtmachters achter deze machine. 

Profielfoto van Lysanne Stoffer
Lysanne Stoffer
10 maart 2023 | 2 minuten lezen

Tijdens het bezoek aan vliegbasis Gilze-Rijen zijn ze verwelkomt door een vrouwelijke Apache-vlieger, zij gaf een presentatie over de bijzonderheden die komen kijken bij het oefenen van helikopters. Denk hierbij aan waarom laagvliegen van cruciaal belang is. Helikopterpiloten worden getraind en voorbereid op een eventuele inzet in een crisisgebied en moeten ten alle tijden gereed zijn om waar ook ter wereld ingezet te worden als de Nederlandse regering dat van ze vraagt. 

Begrip effect helikopters op paarden

Tijdens de presentatie legt de vliegster uit dat er veel begrip en aandacht is voor het effect wat helikopters hebben op paarden, vee en andere dieren.  Bijzonder is daarbij, dat de Apache-vliegster zelf ook rijdt op een FNRS-ruitersportcentrum. Er wordt tijdens helikoptervluchten zoveel mogelijk rekening gehouden om vee en paardenbedrijven te vermijden. Maar om met al het vee in Nederland rekening te houden is voor helikoptervliegers onmogelijk. 

Oefenen laagvliegen noodzakelijk

Een vaak terugkerende oefening, met impact voor de omgeving, is het laagvliegen. Het veranderen van de manier waarop tegenwoordig oorlog wordt gevoerd, heeft gevolgen voor de manier waarop helikopterbemanningen trainen en oefenen. In een omgeving met een verhoogde dreiging, is vliegen op grotere hoogte geen optie. Helikopters moeten dan juist laag blijven om zich te kunnen verschuilen in het landschap. De piloten zoeken deze dekking door op lage hoogte achter obstakels, zoals bomen, een heuvel of een gebouw te gaan vliegen. Hierdoor kan de helikopter buiten het zicht van vijandelijke radar blijven en kan de helikopterbemanning ongezien een vijandig gebied bekijken en eventueel doelen bestoken. 
Om echt een compleet beeld te krijgen van een Apache gevechtshelikopter hebben ze aan het eind van de middag een bezoek mogen brengen aan het 301 squadron. Hier hebben zij in een hangaar een Apache gevechtshelikopter van dichtbij mogen bekijken en kwamen tot het besef wat voor indrukwekkend luchtwapen dit is. 

Informatie over oefeningen verspreiden

Tijdens het bezoek heeft de FNRS kennis gemaakt met de wereld van de helikoptervliegers van de Koninklijke Luchtmacht en aan wederzijds begrip kunnen werken. We hebben met elkaars ervaringen kunnen delen en er was genoeg ruimte om over en weer vragen te stellen en deze te beantwoorden. We hebben concrete afspraken gemaakt omtrent het informeren van de FNRS over geplande vliegbewegingen en de manier waarop de FNRS deze informatie onder haar leden zou kunnen verspreiden. Het belangrijkste is toch wel dat er verbinding is gemaakt en dat we elkaar in de toekomst weten te vinden wanneer dat nodig mocht zijn. 

Meer informatie?

Via onderstaande kanalen kan je meer informatie vinden :
•    Via de pagina Vliegbewegingen | Defensie.nl lees je meer informatie over de vliegbewegingen van verschillende vliegtuigen en helikopters.
•    Via het Twitteraccount van het Defensie Helikopter Commando wordt de omgeving met betrekking tot vliegbewegingen zoveel als mogelijk van de meest recente informatie en eventuele onvoorziene wijzigingen voorzien.
•    Mocht je hinder ervaren en wil je een klacht indienen dan kan dat via de klachtenpagina van Defensie.