Nieuws

Column Raimond Beks accountmanager Sligro: “Het is mogelijk 20% van de omzet uit horeca te halen”

Samen met accountmanager Patrick is Raimond Beks van Sligro, partner van de FNRS, altijd bezig om te kijken of zij tips voor hippische ondernemers hebben om meer winst uit de horeca te halen. De horeca wordt in deze branche nog matig benut, terwijl hierin heel veel winst te behalen valt. Paarden zijn de hoofdfocus bij veel hippische bedrijven, hier hoort de horeca in eerste instantie niet direct bij. Door de horeca belangrijker te maken, kan je bedrijf er financieel op vooruitgaan. Kijk eens naar andere sporten, zoals voetbal, zwemmen, hockey, waarbij de horeca vaak een belangrijk onderdeel is. Ik denk dat paardensport op hetzelfde niveau mee kan draaien. Dit vraagt wel een andere visie van hippische ondernemers. Het vraagt niet om hele grote investeringen. Het is zeker mogelijk 20% van je omzet uit je horeca te halen. Raimond geeft hippische ondernemers tips.

Profielfoto van Lysanne Stoffer
Lysanne Stoffer
12 december 2022 | 3 minuten lezen

Andersom denken

"Wat wij aan veel ondernemers in alle branches duidelijk proberen te maken is; denk andersom. Neem als voorbeeld de zwembadbranche. Je kan een tienrittenkaart aanbieden om te komen zwemmen en daarnaast ook wat te eten. Maar het kan ook andersom; men kan een hapje eten en drinken en daarnaast ook nog zwemmen. Het is juist goed om andersom te gaan denken om op horecagebied creatiever te worden. Bowling bedrijven zijn hier het perfecte voorbeeld van. Die hebben het horecagedeelte belangrijker gemaakt en zijn bijvoorbeeld gaan steengrillen. Die doelgroep denkt vaak: “We gaan met de familie steengrillen en daarnaast  ook nog even bowlen.” Voor bedrijven in de hippische sector is dit een inspirerende gedachtegang en kan bijdragen aan nieuwe ideeën."  

Voelsprieten in het veld

"Er zijn zoveel manieren om creatief om te gaan met het invullen en benutten van de horeca. Begin bij de doelgroep en vraag wat zij graag anders zouden willen zien. Maak ze belangrijk door te vragen om creatieve input, hier leer je van en vaak sta je versteld van de leuke ideeën die de jeugd heeft. Zij zijn ook jouw doelgroep en kunnen dus interessante voelsprieten in het veld zijn. Zij weten precies wat jouw doelgroep wil en nodig heeft. Ook hebben ruiters een grotere bereikbaarheid dan dat wij vroeger hadden. Vraag of ze een filmpje maken over wat je kan eten in de kantine of wat ze zelf hebben gemaakt. Je moet als ondernemer wel echt iets met je horeca willen. Je moet inzien dat horeca een belangrijk onderdeel kan zijn. Het is vaak niet het belangrijkste onderdeel van een hippische bedrijf, maar wel belangrijk voor de hele exploitatie." 

Minimale moeite, maximaal voordeel 

"Het voornamelijkste probleem wat wij te horen krijgen van ondernemers, waardoor de horeca moeilijk opgang komt, is het personeelstekort. Er is vaak niemand extra om een tosti of een bitterbal klaar te maken voor de gasten. Ondernemers vragen zich dan vaak af: “Als we iemand daarvoor aannemen, draaien we dan wel winst?” Terechte vraag natuurlijk. We hebben door de jaren heen naar veel mogelijkheden gekeken voor hippische ondernemers, maar ik denk dat de ‘Merrychef’ voor deze branche een perfecte uitkomst is om dit probleem op te lossen en de horeca aantrekkelijker te maken. Met de Merrychef hoef je geen extra personeel aan te nemen, kan je je gasten iets lekkers aanbieden, verhoog je je omzet en rendement." 

De Merrychef

De Merrychef is een apparaat wat werkt met zowel microgolven als verhitting. Binnen een paar seconden kan dit apparaat vanuit de vriezer iets opwarmen. Wij hebben een assortiment samengesteld, waarmee je met de Merrychef binnen een paar seconden een gerecht kan serveren. Je kan als ondernemer uit 60 gerechten kiezen om je menukaart te verrijken. Zie het als een grote magnetron. Op de display staat letterlijk het plaatje van bijvoorbeeld bitterballen. Je schuift de bitterballen erin en het is binnen een minuut klaar. Iedereen kan dit bedienen. Alles vanuit de vriezer kan geserveerd worden, waardoor producten ook niet bederven. Hierdoor hoef je geen extra personeel aan te nemen, kan je je gasten iets lekkers aanbieden, verhoog je je omzet en rendement. Juist voor die ondernemer of personeelslid waarbij koken niet hun ding is, kan met één druk op de knop een lekker gerecht klaargezet worden. 

Bonusregeling Sligro 

Om samen meer rendement uit de horecafaciliteiten op ruitersportbedrijven te halen heeft de FNRS een samenwerking met Sligro. Sligro heeft veel food en non-food producten beschikbaar met name voor kantine en horeca. Om meer rendement uit de horeca- faciliteiten op te halen hebben Sligro en de FNRS een samenwerking. Dat levert voordeel op voor FNRS- leden. Leden van de FNRS profiteren van 3% korting op alles (behalve tabakswaren, emballage, bier, cider en doorfactureringen). Dit bedrag wordt automatisch opgebouwd over alle aankopen tussen 1 januari en 31 december en aan het begin van ieder jaar uitgekeerd als bonus. Inmiddels zijn de Sligrobonussen per bedrijf over 2022 berekend.  

Ben je een FNRS-ondernemer, nog geen klant bij Sligro en wil je profiteren van de bonusregeling? Dan is het belangrijk dat je jouw Sligropas aanvraagt via de website van de FNRS en niet via de website van Sligro. Vraag Sligro-pas aan.