Zorgplicht als pensionstalhouder?
In het kwaliteitsbeleid van de FNRS gaan we er vanuit dat een ondernemer jaarrond toeziet dat het welzijn van alle paarden op het bedrijf wordt gewaarborgd. Dit betekent ook dat wordt toegezien op paarden die niet van de ondernemer zelf zijn. Dit valt onder zorgplicht. Wat wordt er van een ondernemer verwacht? En wat kan je als ondernemer doen als jouw klanten hun paarden niet volgens jouw welzijnseisen behandelen?
Wanprestatie als afspraken niet nageleefd worden
FNRS-ondernemers tekenen met hun pensionklanten een pensionovereenkomst. Hierin is niet alleen de huur vastgelegd, maar geeft het de afspraken tussen partijen goed weer. Bij 95% van de geschillen ontbreekt het namelijk aan vastlegging van de afspraken. Met een pensionovereenkomst kan de stalhouder aangeven welke verplichtingen hij aangaat richting zijn klant. Dit zijn zaken, zoals het beschikbaar stellen van een box, gebruik van de faciliteiten en werkzaamheden rondom voeren en uitmesten. Geen pensionstal is hetzelfde. Niet elke stal heeft bijvoorbeeld een stapmolen en er zijn stallen waarbij de klant zelf uitmest en/of voert. In de bijlage van een pensionovereenkomst kan een stalhouder aangeven welke precieze diensten hij verleent op zijn bedrijf, maar ook welke welzijnseisen er op het bedrijf gelden. Aan deze bijlage kunnen ook de huishoudelijke reglementen worden toegevoegd met specifieke regels over bijvoorbeeld openingstijden, vegen en (mest) opruimen. Ook kan er vastgelegd worden of de stalhouder een paard bijvoorbeeld met beenbescherming of een deken in de wei of stapmolen moet zetten. Indien deze concrete afspraken niet worden nageleefd en het paard hierdoor gewond raakt of ziek wordt, kan de klant de stalhouder aanspreken op grond van wanprestatie.
Algemene zorgplicht: veilig en adequate verzorging
Niet alle afspraken kunnen concreet vastgelegd worden in een pensionovereenkomst. Als het niet genoemd wordt in de pensionovereenkomst, wil het nog niet zeggen dat er niets van de stalhouder wordt verwacht. Op hem rust namelijk ook nog een algemene zorgplicht. Hij moet ervoor zorgen dat de paarden op het bedrijf adequaat verzorgd worden en veilig zijn. Dit houdt in dat een stalhouder moet zorgen dat de weides vrij zijn van giftige planten, omheining en stallen veilig zijn en (kracht)voer van voldoende kwaliteit is.
Schend je als stalhouder je zorgplicht? Dan kan je aansprakelijk worden gesteld voor schade die daardoor is ontstaan aan een paard, eigenaar of andere personen. Van een stalhouder mag dus verwacht worden dat hij toezicht houdt op het welzijn van de paarden die aan hem zijn toevertrouwd en dit ook als de eigenaar van het paard al enige tijd niet meer op de stal is geweest of achterstaat met de betaling van zijn stalgeld.
Lees hier wat je als stalhouder moet doen als een klant het stalgeld niet meer betaald.
Klant behandelt paard niet volgens welzijnseisen
De verplichtingen van de klant richting de stalhouder staan ook in de pensionovereenkomst omschreven en gaan over het overeengekomen bedrag, de manier van betalen en de betalingstermijn. Een stalhouder kan hierin ook de welzijnseisen opnemen die gelden op het bedrijf. Op deze manier kan en stalhouder contractueel vastleggen dat een klant hieraan meewerkt en het paard volgens dezelfde principes verzorgd.
Behandelt een klant het eigen paard niet volgens de welzijnseisen van de stalhouder? Bijvoorbeeld wanneer de stal niet of te weinig uitgemest wordt? Of de eigenaar niet voor dagelijkse (vrije) beweging zorgt? Ga het gesprek dan aan met de klant en wijs ze op de welzijnseisen op het bedrijf waaraan geconformeerd is in de pensionovereenkomst. Heeft dit niet het gewenste effect? Dan kan een stalhouder, zonder opgaaf van reden, de pensionovereenkomst opzeggen. De overeengekomen opzegtermijn moet daarbij wel gehanteerd worden.
Wil je ook op juridisch gebied stevig in het zadel zitten? Bij Wibe Reddingius, advocaat hippisch recht bij FNRS-partner Langelaar Klinkhamer Advocaten, kan je terecht met juridische hippische kwesties.