Column Robert van Almkerk: "Goed personeelsbeleid belangrijker dan ooit"
In vroegere tijden was werken niet veel meer dan ruilhandel. Persoon X geeft zijn tijd en persoon Y geeft daar salaris voor terug. Maar die tijden zijn natuurlijk al lang vervlogen. Werken is voor veel mensen een manier van leven en een duidelijk onderdeel van wie of wat ze zijn. Werken moet plezier geven. In het begin van mijn carrière gaf ik regelmatig workshops over tevredenheid van personeel en deed ik hier onderzoek naar.
We zagen in de vele bedrijfsonderzoeken terug, dat salaris weliswaar van belang was, maar zeker niet op nummer één stond voor werknemers. Als het niet goed is, kan iemand het zich niet veroorloven bij het bedrijf te werken. Maar als het acceptabel is, is het vaak niet de eerste reden om weg te gaan. Maar wat is dan belangrijk voor (potentiële) medewerkers?
Openheid: Als er belangrijke beslissingen genomen worden in een bedrijf is het van belang om de mede- werkers daar onderdeel van te laten zijn. Natuurlijk hoef je niet altijd de uiteindelijke beslissing bij medewerkers te leggen, maar waarom zou hun mening geen waarde aan jouw bedrijf kunnen toevoegen? Stel je wilt de stallen verbouwen, wat vinden de mensen die op stal werken dan handig voor opslag van materiaal? Of je wilt welzijn meer een onderdeel van je lessen laten zijn, wat zijn dan de ideeën van de instructeurs hierover? Het lijkt misschien simpel, maar vaak is een beslissing ineens een feit en leg je de uitvoering neer bij de mensen die het misschien net wat anders zien. Openheid over de bedrijfsvoering en medewerkers laten meedenken over een oplossing versterkt de betrokkenheid van de medewerkers met het bedrijf.
Bevestiging en waardering: Hierbij denken we natuurlijk meteen aan geld maar niets is minder waar. We hebben het over de niet geldelijke waardering. Spreek je wel eens uit dat je tevreden bent over jouw collega of medewerker? Veel mensen, en ook ik, zijn best goed in roepen wat er niet goed is. Het ligt niet zo in onze aard om uit te spreken waar men blij mee is. Terwijl een klein compliment al een heel groot verschil kan maken voor een ander. En als je eerlijk bent, is het toch ook heerlijk om af en toe een complimentje te ontvangen?
Kansen en uitdagingen: Deze worden nog wel eens onderschat in het aanbod aan je medewerker. “Wij zijn een platte organisatie en bij ons kun je niet doorgroeien” hoor ik vaak. Maar uitdagingen zitten in veel dingen, zoals een cursus of bijscholingen volgen, het samen bedenken van een lesthema of de verantwoordelijkheid voor de begeleiding van een stagiar(e) eens bij een andere collega leggen. Wat ik vaak zie is dat enthousiaste ondernemers veel bij zichzelf houden, zodat ze het onder controle kunnen houden, maar dat heeft ook duidelijk een nadeel. Jij bent drukker en je medewerker krijgt de kans niet om bij te leren. Als zij de kans bij jou wel krijgen, kun jij je als ondernemer onderscheiden van de collega-bedrijven. Een extra reden om bij jouw bedrijf te blijven of te komen werken.
Deze drie voorbeelden hebben enorm veel invloed op de tevredenheid van het personeel. Daarnaast bepaald het ook voor een groot deel de cultuur in je organisatie. Voldoende en tevreden personeel valt en staat dus met een sterk personeelsbeleid. En dat is nodig, want om het personeelstekort te verkleinen wordt het tijd dat het werken in de hippische sector een stuk aantrekkelijker wordt gemaakt. In deze FNRS Zaken komen verschillende onderwerpen omtrent personeel aan bod, van werving tot issuemanagement. Ook spreken we diverse ondernemers die een duidelijke en inspirerende kijk hebben op het gebied van personeelsbeleid.
Robert van Almkerk,
Coördinator brancheontwikkeling