Wel of geen algemene voorwaarden?
Een veelgestelde vraag aan de FNRS: “Is het verplicht algemene voorwaarden te hebben?” Het korte antwoord op deze vraag: Nee, het is niet wettelijk verplicht om algemene voorwaarden te hebben, maar bedrijven die er wel naar verwijzen in hun overeenkomsten moeten deze wel hebben. Voor sommige FNRS-overeenkomsten is dit het geval. In dit artikel een uitleg over de algemene voorwaarden van de FNRS en waarom hier op gecontroleerd wordt in het kwaliteitsbeleid.
Algemene voorwaarden versus overeenkomst
De dienstverlening van een bedrijf vastleggen in een overeenkomst is verstandig. Het schept duidelijkheid over datgene wat is afgesproken en waar verantwoordelijkheden liggen. Mocht het een keer uit de hand lopen, dan sta je juridisch sterker. Het vastleggen van de afspraken wordt vaak gedaan in zowel algemene voorwaarden als een overeenkomst. Het verschil tussen de algemene voorwaarden en de overeenkomst is dat algemene voorwaarden algemene regels bevatten die voor alle klanten hetzelfde zijn, terwijl je in een overeenkomst (lesovereenkomst, stallingsovereenkomst etc) specifiek ingaat op de diensten en producten die een specifieke klant afneemt. De specifieke overeenkomst verwijst in dit geval vaak naar de algemene voorwaarden. Daarmee maakt de algemene voorwaarden een onderdeel uit van de overeenkomst en is een ondernemer verplicht de klant hiervan kennis te laten nemen (te laten doorlezen). In juridische termen heet dit ‘ter hand stellen’.
Hoe werkt dit bij FNRS-overeenkomsten?
Alle FNRS-overeenkomsten die tot 2021 zijn gemaakt hebben een verwijzing naar de algemene voorwaarden. In de nieuwere overeenkomsten is er geen verwijzing meer naar de algemene voorwaarden. Dit heeft een paar redenen.
- Een minder grote papierwinkel. Aangezien er geen verwijzing is naar de algemene voorwaarden in de nieuwste overeenkomsten hoef je deze ook niet ter hand te stellen. Er zijn minder administratieve lasten.
- De oude algemene voorwaarden hadden passages die reeds zijn opgenomen in de wet. Dan is het dubbel op om deze te vermelden en alleen maar extra informatie.
- Het ter hand stellen van de algemene voorwaarden werd in veel gevallen vergeten.
Om deze redenen heeft FNRS er, in overleg met een jurist, voor gekozen om in nieuwe overeenkomsten niet meer te verwijzen naar algemene voorwaarden. Deze zijn dan ook niet meer van toepassing als u deze gebruikt. Oudere overeenkomsten hebben de verwijzing nog wel. Let op! Hier moeten de algemene voorwaarden nog wel toegevoegd worden.
Moet mijn bedrijf nog algemene voorwaarden hebben?
Iedere FNRS-ondernemer die FNRS-overeenkomsten gebruikt die voor 2021 zijn gemaakt, dient algemene voorwaarden te hebben en deze ter hand te stellen. De nieuwste overeenkomsten hebben de verwijzing naar de algemene voorwaarden niet. Gebruikt je nog oudere versies van de overeenkomsten? Dan zal je zeker nog algemene voorwaarden moeten hebben en je klanten hier ook van op de hoogte moeten brengen.
Waarom wordt er in het kwaliteitsbeleid op gelet?
Sommige leden gebruiken nog oudere overeenkomsten van voor 2021. De algemene voorwaarden maken een integraal onderdeel uit van de oudere overeenkomsten. Dus in die situatie is het noodzakelijk deze dan wel te hebben en het liefst ook op de website te zetten zodat iedereen kennis kan nemen van deze algemene voorwaarden. FNRS controleert bij de keuring van het kwaliteitsbeleid of er overeenkomsten gebruikt worden. Als blijkt dat het oudere overeenkomsten zijn wordt er gekeken naar de (zichtbaarheid van de) algemene voorwaarden. FNRS helpt ondernemers door er op te wijzen en op een goede manier te adviseren en te ondersteunen. FNRS adviseert de leden om de nieuwste overeenkomsten te gebruiken en daarmee de administratieve lasten te verkleinen.
Waar vind ik nieuwe overeenkomsten?
De nieuwste voorbeeld overeenkomsten van de FNRS zoals lesovereenkomsten, stallingsovereenkomst, trainingsovereenkomst en opfokovereenkomst zijn te vinden in het thema Contracten & Overeenkomsten van op de website van de FNRS.