Nieuws

Groot personeelstekort, hoe maak je jouw bedrijf aantrekkelijk?

Een jarenlang bekend probleem, wat maar niet lijkt af te nemen; personeelstekort in de hippische sector. Of je nu stalmedewerkers zoekt, horecapersoneel of instructeurs, aan alle soorten personeel lijkt een chronisch tekort te zijn. Een succesvol bedrijf valt of staat met goed personeel. Maar wanneer deze niet voor het oprapen liggen, hoe zorg je er dan voor dat je toch voldoende en kwalitatief goed personeel op je bedrijf hebt?

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
12 mei 2022 | 3 minuten lezen

Personeelstekort in meerdere sectoren

Goed personeel is goud waard, helemaal in de hippische sector. Het is binnen de hippische branche hard werken en niet iedereen kan dat aan of heeft voldoende passie voor het vak. Daarnaast is werken binnen de hippische sector vaak geen vetpot. De meeste bedrijven hanteren het minimum loon voor hun personeel, wat ervoor zorgt dat mensen tegenwoordig sneller uitwijken naar beter betalende sectoren. Zonder personeel kunnen veel bedrijven niet draaiende blijven en dus is het belangrijk dat je als ondernemer goed nadenkt over hoe je personeel aantrekt en kunt blijven behouden.

Voordat je personeel gaat werven, is het belangrijk dat je als bedrijf weet wat je te bieden hebt aan eventuele medewerkers. Met de instelling dat mensen blij mogen zijn dat ze bij jouw op het bedrijf mogen gaan werken, ga je het niet meer redden. In elke sector is momenteel een groot personeelstekort, wat maakt dat de banen voor het oprapen liggen. Je moet het als werkgever dus aantrekkelijk maken om bij jou op het bedrijf aan de slag te gaan.

Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

Ga voor jezelf na wat voor kwaliteiten en competenties je in iemand zoekt in de functie die hij of zij moet gaan vervullen. Ga daarna goed voor jezelf na wat je te bieden hebt. Hierbij moet je niet alleen denken aan de werkzaamheden die bij de functie komen kijken of het salaris. Er zijn meerdere secundaire arbeidsvoorwaarden die het voor iemand aantrekkelijk maken om op een functie te solliciteren. Denk hierbij aan personeelsuitjes, mogelijkheid tot verdere opleiding, het volgen van cursussen of flexibele werktijden. Vraag ook eens bij je andere medewerkers na waarom zij graag voor jouw bedrijf werken. Hier kunnen soms verrassende antwoorden uit komen, die jij weer kunt vermelden bij het opstellen van de vacature.

Aansprekende vacatures

Wanneer je al deze zaken goed op een rijtje hebt, kun je deze toetsen aan mensen in je omgeving. Zouden zij enthousiast worden bij jouw bedrijf te solliciteren na het lezen van deze informatie? En zo niet, wat ontbreekt er voor hen nog? Wanneer je dit helder hebt is het tijd om aan de slag te gaan met het opstellen van een vacaturetekst. Zorg ervoor dat je hierbij meer doet dan een opsomming maken van de functie-eisen en kwaliteiten die je zoekt in het nieuwe personeelslid. De vacature is het eerste visitekaartje dat je afgeeft voor je bedrijf en maakt dat iemand wel of niet gaat solliciteren bij jou. Prijs je bedrijf hier dus aantrekkelijk aan, maar verkoop geen foutieve informatie of schrijf lange verhalen. Het is belangrijk dat je zo kort en duidelijk mogelijk omschrijft waarom het zo leuk is om bij jouw bedrijf aan de slag te gaan. Vind je het moeilijk om dit te verwoorden in een tekst? Dan kun  je bijvoorbeeld ook een filmpje maken waarbij je iets vertelt over het bedrijf en de functie. Zorg dat dit filmpje enthousiast overkomt en niet te lang is. Een andere optie is door een kleine quote toe te voegen van een van je huidige personeelsleden, waarin ze vertellen waarom zij graag bij jouw bedrijf werken. Tot slot is het belangrijk dat mensen in één oogopslag dingen zien die ze aantrekken en waar ze naar opzoek zijn in een tekst. Dit zijn vaak de zaken die van ze verwacht worden in de functie, welke eisen de functie met zich meebrengt en wat de functie zo leuk maakt. Om deze extra te benadrukken kun je werken met zogeheten bullet-points in de vacature. Op deze manier trekt de blik van de lezer direct naar deze informatie en vanuit daar besluit de lezer of hij of zij de rest van de vacaturetekst gaat lezen.

Opleiden van personeel

Momenteel is er een groot tekort aan alle soorten personeel. De vijver waar je nieuw personeel uit kunt halen is dus erg klein. Daarom is het verstandig dat je als ondernemer nadenkt over het eventueel opleiden van (nieuwe) medewerkers. Misschien solliciteert er iemand op een vacature die nog geen instructeursopleiding heeft gevolgd, maar hier wel voor openstaat. Zorg er dan voor dat je die persoon de mogelijkheid kunt bieden tot omscholing. Dit kan door als ondernemer de kosten of een deel hiervan voor jouw rekening te nemen. Of denk aan verdere ontwikkelingen door het volgen van een cursus of workshop. Dit zijn allemaal zaken die het makkelijker maken om aan het juiste personeel voor jouw bedrijf te komen.

Standaard vacatureteksten

Om hippische ondernemers een handje te helpen bij de werving van personeel, heeft de FNRS een aantal standaard vacatureteksten ontwikkeld. Met deze teksten kun je eenvoudig en snel een eigen vacaturetekst opstellen voor jouw bedrijf. De vacatureteksten zijn onderverdeeld in vier groepen; een algemene vacaturetekst, een vacaturetekst voor horecapersoneel, voor stalmedewerkers en voor instructeurs. De teksten zijn zo gemaakt dat ze makkelijk om te zetten zijn naar vacatureteksten voor jouw bedrijf. Deze vacatureteksten zijn beschikbaar voor FNRS-leden en te downloaden via onze website.

De eerstvolgende FNRS-Zaken staat volledig in het teken van personeel(sbeleid), het tekort aan personeel en het hebben van goede arbeidsvoorwaarden. Deze editie verschijnt deze zomer bij onze FNRS-leden op de mat.