Horeca na corona zo goed mogelijk vormgeven
De tosti’s kunnen weer in het tosti-ijzer en het fris kan weer geschonken worden. Maar helaas heeft de coronacrisis bij veel ondernemers nog invloed bij het op gang komen van de horeca. Het kan ook nog even duren voordat jij als hippisch ondernemer weer op je oude bezetting en capaciteit zit.
Tijdens de coronaperiode was er geen publiek welkom bij rijlessen. Ook ouders hebben hun weg gevonden om deze tijd anders te besteden en gaan bijvoorbeeld tijdens de les boodschappen halen of zelf sporten. Dit heeft voor het op gang komen van de horeca een keerzijde, omdat er hierdoor in de kantine minder geconsumeerd wordt. Juist daarom is het van cruciaal belang om de komende tijd nog creatiever te zijn. Hoe ga jij de horeca na corona, de komende periode, verder inrichten? We spraken verschillende ondernemers over hoe zij dit hebben ervaren en aangepakt.
Uitdelen van consumptiebonnen
Henk Kieviet van Manege Oostmoer: “Ik merkte na de eerste week van de opstart van de horeca na corona dat het langzaam op gang kwam en mensen niet snel kwamen consumeren. Ook de volwassen ruiters die in de avond les hadden, kwamen na de les altijd een drankje doen. Tijdens de corona moesten ze na het rijden natuurlijk gelijk weg, waardoor ze dat nu gewend zijn. Toen ik dit merkte, heb ik gelijk actie ondernomen en heb ik consumptiebonnen uitgedeeld aan alle ruiters. Deze consumptiebon was een week geldig. Op deze manier kregen de klanten weer een beetje feeling van het samen zijn. Weer even tijd voor elkaar nemen onder het genot van een hapje en een drankje. Dit was een groot succes en sindsdien zit ik zelfs boven mijn capaciteit dan voor de corona. Wij hebben tijdens de corona in de kantine ook verbouwd en opnieuw ingericht. Dit heeft denk ik ook een positief invloed gehad op de beleving van de klanten. Door consumptiebonnen aan te bieden geef je hierin qua kosten natuurlijk iets weg, maar je krijgt er onwijs veel voor terug. Dus in verhouding was dit het zeker waard.”
Verschillende doelgroepen
Jeffrey Lansbergen van Manege Lansbergen: “De bezetting in onze kantine ontstaat voornamelijk tijdens wedstrijden. Wanneer wij bijvoorbeeld weer volop spring- en Bixi-wedstrijden organiseren, zal dit weer op gang komen. Naast onze pension- en lesklanten ontvangen wij ook andere doelgroepen in onze kantine. Zo organiseer ik onder andere biljartavonden en -toernooien met maar liefst 100 man. Mocht je als ondernemer plek en tijd in je locatie hebben om ook andere doelgroepen te ontvangen om zo de horeca wat meer op gang te brengen, raad ik dit zeker aan.”
Alles op zijn tijd
Mark Tolboom, eigenaar van Stal Groenendaal: “We hebben tijdens corona altijd een ‘take away’ mogelijkheid gehad, waardoor we niet helemaal stil hebben gelegen wat horeca betreft. In het begin merkte ik dat de aanloop van klanten in de kantine nog matig was. Gelukkig merk ik wel dat dit steeds weer meer op gang komt. We hebben eigenlijk geluk gehad dat de halve finale van de Springcompetitie bij ons werd georganiseerd. Dit liep tegelijkertijd met het weer open mogen met de horeca. Het was onwijs druk tijdens dit evenement en ik merkte dat dit onwennig was voor velen. Vanaf dat moment is de horeca wel makkelijk gaan lopen. Ik merkte dat de mensen er zelf rustig weer aan moesten wennen. We zijn open gegaan en hebben hier bewust geen acties en toeters en bellen aan gehangen, omdat mensen zelf weer het besef moeten krijgen en zich er prettig bij moeten voelen, maar het evenement heeft er wel aan bijgedragen.”
Om er zelf voor te zorgen dat je niet alleen de crisis overleeft, maar er ook nog gezonder en sterker uitkomt, is het dus belangrijk dat jij als ondernemer actie onderneemt die past bij jou organisatie. In ons kwaliteitsbeleid item geven we je tips om je gasten gastvrij te kunnen ontvangen.