Een gastvrij ontvangst
Wedstrijden en evenementen worden sinds twee maanden weer volop georganiseerd, waarbij er in de sportkantines en horeca weer gezellig een drankje en een hapje genuttigd kan worden. Tijd dus om de netheid binnen jouw organisatie goed te analyseren, zodat klanten hartelijk worden ontvangen een representatieve indruk krijgen. Doorlopend lichten we verschillende items van het nieuwe kwaliteitsbeleid uit om ondernemers te helpen hun bedrijf op de juiste manier te runnen. In het tweede item bespreken we de netheid binnen een organisatie. Bedrijven aangesloten bij de FNRS zijn schoon en netjes, daarom wordt tijdens de keuring voor het kwaliteitsbeleid gelet op een aantal items. Voor de netheid binnen worden de entree, kantine, ontvangstruimte en keuken beoordeeld. We geven je tips om dit op orde te hebben.
Kantine/ontvangstruimte
Naast het verzorgen en rijden op de paarden komen veel mensen op een hippisch bedrijf samen om gezellig een drankje te drinken of tijdens evenementen een snack te nuttigen. Ook gasten die komen kijken bij een training of evenement wil je een fijne plek geven om te zitten. Voor een FNRSbedrijf is het hebben van een verwarmde ontvangstruimte/ kantine, een basiseis. Dit is natuurlijk vooral fijn in de winter. Ontvang je niet wekelijkse klanten? Dan kun je jouw klanten ook in een privéruimte ontvangen. Zorg ervoor dat deze ruimte er representatief uitziet. Denk aan vloeren, tafels en stoelen die goed onderhouden zijn en dat de ruimte opgeruimd is. Vergeet ook je gordijnen, lampen, deuren en ramen niet schoon te maken, dit zal jouw organisatie een frisse indruk en gezellig uitstraling geven.
TIP: Zorg voor afwisseling in het interieur en maak het gezellig met kleine zitjes, dan maak je jouw kantine comfortabel voor iedereen. In de kantine kan deze goede beleving zorgen voor extra aankopen.
De laatste jaren gebeurt er ontzettend veel op het gebied van duurzaamheid. De FNRS heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Daarom kan je met investeringen op dit gebied extra punten toegekend krijgen. Extra punten kunnen onder andere verdiend worden wanneer meubilair is gemaakt van materiaal dat geschikt is voor een langere levensduur.
Kijk voor meer informatie over orde en netheid binnen op ons YouTubekanaal.
Keuken
Klanten blijven bij een goede sfeer in de kantine en een uitgebreide menukaart natuurlijk langer zitten. Geef je gasten tijdens evenementen of na een les of training genoeg keus om uit te kiezen. Sommige organisaties hebben iemand in dienst die achter de bar staat en voor sommige is het als ondernemer multitasken. Zorg er dus voor dat je keukenapparatuur hebt om goede en makkelijke maaltijden te bereiden, het magazijn en de kasten overzichtelijk zijn ingedeeld en dat deze altijd schoon en opgeruimd zijn, zodat je de controle tijdens drukke dagen kan behouden.
TIP: Wettelijk dient een keuken te voldoen aan de HACCPeisen. De keuring van deze normen wordt door NVWA gedaan en valt derhalve buiten de FNRSkeuring. HACCP staat voor Hazard Analysis and Critical Control Points. Bij het verwerken van voedingsmiddelen kunnen er dingen mis gaan, wat de veiligheid van ons eten in gevaar brengt. Bedrijven die voedsel produceren of verwerken moeten mogelijke risico’s beschrijven in een voedselveiligheidsplan.
Sanitaire voorzieningen
Als goede gastheer/vrouw van jouw ruiters en bezoekers is het van belang een nette toiletruimte/sanitaire voorziening te hebben. De toiletruimte dient schoon en fris te zijn en er is voldoende toiletpapier en een wcborstel aanwezig. Zorg ervoor dat gasten hun handen kunnen wassen en drogen, want we weten allemaal hoe vies onze handen kunnen worden wanneer we buiten en met de paarden bezig zijn geweest.
TIP: Houdt bij nieuwe gebouwen rekening met de wettelijke eisen voor toegankelijkheid van het sanitair voor mindervaliden. Dit geldt zowel voor de toiletruimte als voor de algemene toegang.
Stal honden en katten
Welke stal heeft het niet, een stalhond of -kat. Je zou bijna kunnen zeggen dat ze onmisbaar zijn in het totale plaatje van een stal. Maar honden en katten zijn omwille van de hygiëne niet altijd gewenst. Natuurlijk we vinden ze allemaal lief en schattig, maar vooral de stalhonden dragen veel bacteriën en viezigheid met zich mee. Het advies is daarom om honden niet in de keuken te laten of op de bank in de kantine te laten slapen die vervolgens gebruikt wordt door klanten.
Het ‘Handboek FNRS-kwaliteitsbeleid’ is gratis te downloaden. Heb je vragen over het nieuwe kwaliteitsbeleid? Mail of bel Robert van Almkerk. Robert is bereikbaar via: r.van.almkerk@fnrs.nl of 0622934796