Nieuws

Jannie van den Brink: “Welzijn heeft een belangrijkere rol in het kwaliteitsbeleid”

Profielfoto van Jannie van den Brink
23 maart 2022 | 3 minuten lezen

Als medewerker bij de Ondernemersdesk houd ik me voornamelijk bezig met het nieuwe kwaliteitsbeleid. Ik zorg dat er een kwaliteitskeuring plaats vindt op de bedrijven en de keuringsrapporten worden verwerkt. Ook beantwoord ik de vragen over de keuringen, als daar onduidelijkheden over zijn. In mei vorig jaar zijn we begonnen met het nieuwe kwaliteitsbeleid. In plaats van drie formulieren is er één formulier gecreëerd. Pension, manege en IST zijn samengevoegd. Er zijn aparte keuringsformulieren ontwikkeld voor het basis- en opfoklidmaatschap. Voor alle beoordelingen geldt dat minimaal voldaan moet worden aan de basiseisen.

Kwaliteitsbeleid in de praktijk

In het algemeen merk ik dat het nieuwe kwaliteitsbeleid goed uitpakt bij de hippische ondernemingen. Het welzijn heeft echt een belangrijkere rol gekregen en veel ondernemers kunnen zich daarin vinden. Voor enkele, vaak wat oudere bedrijven is het moeilijk om te voldoen aan de eisen voor huisvesting en welzijn. Zij hebben weinig of geen mogelijkheid om paarden buiten te zetten. Ook is de huisvesting vaak te krap. In zulke situaties is het meestal wel mogelijk om creatieve oplossingen te bedenken zoals (deels) open tussenwanden of luiken aan de voor- of achterkant. Ook extra paddocks zijn vaak een goede oplossing.

Andere manier van kijken

We kijken tijdens het keuren op een andere manier naar de hippische ondernemingen. Ik merk dat ondernemers hierdoor extra behoefte hebben aan de uitleg over bepaalde eisen. Het gaat er vooral om datgene wat aanwezig is op een hippische onderneming, goed moet zijn. Orde en netheid is daarom een minimale eis geworden. Om een voorbeeld te noemen: in het verleden moesten bedrijven per se een binnenrijbaan hebben, anders konden ze geen drie, vier of vijf sterren krijgen. Nu kan een hippische onderneming ook zonder binnenrijbaan een goede beoordeling behalen. Het gaat dus niet om het hebben van de meeste faciliteiten, maar om de staat van de aanwezige faciliteiten op de hippische onderneming.

Wat nu opvalt is dat kleinere bedrijven, ook meer sterren kunnen verdienen. Sommige bedrijven gaan zelfs van twee naar vier sterren, dat is een hele prestatie. Dit komt voornamelijk door de betere focus op het welzijn. Ze dragen dan kwaliteit, veiligheid en welzijn op een goede manier uit. Het is erg leuk om deze bedrijven op de hoogte te brengen en te feliciteren met hun extra sterren.

Grotere boxen

Ik verneem dat sommige ondernemers onzeker worden als het om de stallen gaat, hoe groot moeten de boxen zijn in de toekomst? De FNRS heeft daar een uitgefaseerd beleid op gemaakt, wat in het handboek kwaliteitsbeleid staat. Of er wettelijke regels voor de huisvesting zullen komen, kunnen wij als FNRS helaas niet beantwoorden.

Soms kan al worden voldaan aan de huisvesting door (een paar) nieuwe boxen aan te schaffen en de plaatsen van paarden te veranderen. Op onze website staat informatie over het kwaliteitsbeleid. Daar kan je onder andere informatie vinden over de huisvesting van paarden en pony’s. Daarin komt naar voren dat boxen niet even groot hoeven te zijn, het ligt namelijk aan de stokmaat. Voor het berekenen van de boxmaten is een schema gemaakt, wat achterin het kwaliteitshandboek staat als bijlage 3. Hippische ondernemers hoeven dus niet in alle gevallen al hun stallen te vernieuwen. Ik merk dat ondernemers het fijn vinden om samen met de FNRS naar een passende oplossing te zoeken met betrekking tot vragen over de huisvesting.

Online bijeenkomst

We hebben twee keer een online bijeenkomst gehad ter voorbereiding op de kwaliteitskeuring. In het werkveld hoor ik dat ondernemers er positief tegenover staan en zelf aan de slag gaan om punten in orde te maken voor de keuring. In de toekomst zullen er nog meer bijeenkomsten komen ter voorbereiding van de kwaliteitskeuring, houd de agenda dus goed in de gaten. Voor vragen over de keuring kan je natuurlijk altijd contact opnemen met jouw accountmanager of de Ondernemersdesk.

Geboden hulp

Voor mij is het een uitdaging om de ondernemers ervan te overtuigen dat het privacybeleid en de RI&E in orde moeten zijn. Dit is wettelijk verplicht en daarom erg belangrijk. We willen natuurlijk als brancheorganisatie professionaliteit uitstralen. Voor (onder andere) deze eisen zijn er voorbeelden gegeven op de website van de FNRS. RI&E van de Stigas wordt via de FNRS betaald, dit zit dus bij de contributie in. Dit scheelt voor de hippische ondernemers al heel wat in de kosten.

Wij als FNRS geven hippische ondernemers graag persoonlijk advies, ook na de keuring. Het gaat niet meer alleen om de sterren maar dat kwaliteit, veiligheid en welzijn op de hippische onderneming goed in orde zijn. Met ondernemers die in de beoordeling omlaaggaan of dat de basiseisen niet helemaal in orde zijn, kan er een plan opgesteld worden waardoor ze wel aan het oude aantal sterren voldoen of eventueel verhogen. Het gaat er uiteindelijk om dat we waarmaken wat op het FNRS-gevelbord staat en er daardoor positief naar je bedrijf wordt gekeken. Zo kunnen we met elkaar professionaliteit uitstralen!