Nieuws

Succesvol aan de slag met communicatie

Marketing en communicatie staat bij veel hippische bedrijven niet bovenaan de prioriteitenlijst. Voor veel ondernemers voelt het op dit moment als een onbelangrijke taak, omdat het bedrijf goed loopt en er soms zelfs een wachtlijst is.

Profielfoto van Demi Uijtewaal
Demi Uijtewaal
9 februari 2022 | 3 minuten lezen

Waarom zou je dan ‘reclame maken’, bijvoorbeeld voor jouw bedrijf of nieuwe ruiteropleidingen? Het antwoord is eenvoudig: omdat het zorgt voor zichtbaarheid. En zichtbaarheid zorgt voor klantenbinding, een goed imago én omzetgroei. Niet alleen door méér nieuwe klanten, maar ook doordat jouw bestaande klanten zien wat er allemaal nog meer mogelijk is dan dat ene uurtje rijden in de week.

Eerst een plan

Marketing is een stuk eenvoudiger met een goede voorbereiding. En die kun je treffen door een marketingplan op te stellen. Hierin bepaal je jaarlijks wat je wilt vertellen en op welke manier. Een marketingplan hoeft niet ingewikkeld te zijn: met een aantal thema’s om over te communiceren en een paar slim gekozen communicatiekanalen, ben je al een heel eind. En wellicht vindt een van jouw klanten, instructrices of andere personeelsleden het leuk om de berichtgeving op de verschillende kanalen te verzorgen.

Uniek verhaal

De basis van zichtbaarheid van jouw bedrijf is het vertellen jouw eigen unieke verhaal. Met de KNHS ruiteropleiding heb je al een streepje voor ten opzichte van niet-FNRS-bedrijven. Bovendien heb jij als FNRS-bedrijf bewezen dat je er alles aan doet om kwaliteit, veiligheid en welzijn te garanderen op jouw bedrijf. Dat maakt jouw bedrijf al bijzonder.

Maar daarnaast heeft u ook jouw eigen verhaal: wellicht zijn veel van jouw ruiters succesvol in de sport, staat plezier met paarden op jouw bedrijf bovenaan, lopen de dieren in een paddock paradise of is het een echt familiebedrijf. Wat maakt jouw bedrijf anders dan andere bedrijven? Wie zitten er achter het bedrijf? Hoe is het bedrijf eigenlijk ontstaan?

Rubrieken

De antwoorden op deze vragen vormen de basis van uw marketingplan. Door dit verhaal te fragmenteren en in delen op bijvoorbeeld social media te plaatsen, zit je nooit om ‘content’ verlegen. Je kunt zelfs overwegen om op vaste dagen vaste rubrieken terug te laten komen. Bijvoorbeeld op maandag een stelling, op woensdag een paard in het zonnetje en eens per maand een foto uit de oude doos. Geen tijd voor? Er zijn diverse programma’s om deze berichten al maanden van tevoren in te plannen.

Tip: Organiseer eens een brainstorm met personeel en trouwe klanten om de unieke punten van uw bedrijf boven te krijgen.

Welke kanalen?

Om het verhaal te verspreiden, heb je kanalen nodig: online en offline. Natuurlijk heb je een website, gevuld met al dan niet actuele informatie. Probeer deze regelmatig te updaten, om ervoor te zorgen dat alle informatie actueel en kloppend is. Een nieuwsbrief vraagt iets meer tijd, maar is een efficiënte manier om al jouw ruiters tegelijkertijd op de hoogte te houden van evenementen, nieuwe lessen, activiteiten en andere belangrijke zaken.

Social media

Social media is inmiddels niet meer weg te denken. Vooral Facebook en Instagram zijn populair voor maneges en pensionstallen. Daarbij kun je er grofweg vanuit gaan dat het publiek op Facebook iets ouder is dan het publiek op Instagram: goed om rekening mee te houden in de berichtgeving. En vergeet de offline communicatie niet: flyers, posters, informatieborden, advertenties en artikelen in de lokale media zijn mooie communicatiemiddelen, ook nu nog. Stuur bijvoorbeeld eens een persbericht naar de lokale krant als u iets nieuws te vertellen heeft: vaak komen ze graag langs voor een interview en foto.

Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos, maar door vooraf te bepalen wat je wilt vertellen én waar je zichtbaar wilt zijn, maak je de marketing en communicatie van jouw bedrijf een stuk behapbaarder.

 

Workshop ‘Hoe zichtbaar ben jij?’

Je weet dat het belangrijk is om je bedrijf goed zichtbaar neer te zetten, maar hebt geen idee van alle mogelijkheden. Waar begin je? Wie is je doelgroep, hoe spreek je ze aan en met welke middelen?

FNRS organiseert op 22 maart 2022 van 10.00 tot 14.00 uur, samen met EHS Communications, een workshop ‘Hoe zichtbaar ben jij?’  voor hippische ondernemers. Na het volgen van de workshop heb je beter inzicht hoe je de zichtbaarheid van jouw bedrijf kan vergroten en de gewenste klant op de juiste manier kan aantrekken. En we gaan een klein stukje praktijk uitvoering doen met het maken van een creatieve foto en post voor social media.

Meld je aan!