Column

Marketing als professionaliseringstool

Marketing en communicatie draait niet alleen om het aantrekken van klanten, maar heeft ook effect op wat anderen, zoals de gemeente, pers of omwonenden, van jouw bedrijf denken. En tegenwoordig brengt het maatschappelijk ook behoorlijk wat teweeg in een tijd waarin we uit moeten leggen wat we doen. Daarom is het altijd slim om je marketing en communicatie strategisch in te zetten, ook als je niet direct op zoek bent naar nieuwe klanten.

Profielfoto van Han Aalmans
7 oktober 2024 | 2 minuten lezen

Bij maneges en pensionstallen is er vaak een natuurlijke aanloop van klanten. Zij kiezen jouw bedrijf omdat ze in de buurt wonen of omdat een vriendin daar ook komt. Als je klantenbestand via mond-tot-mondreclame in stand blijft, heeft marketing en communicatie geen prioriteit. Die extra klanten heb je immers helemaal niet nodig. Maar wat nou als jij een vergunning nodig hebt voor het aanleggen van droge paddocks, nieuwe stallen of een nieuwe rijbaan? Dan gaat de gemeente zich in jouw bedrijf verdiepen en is het belangrijk dat jij een gunstige eerste indruk wekt. Hoe kan jij die indruk nu wekken als er online niks over jou te vinden is of wat er te vinden is niet uitstraalt zoals jij wil overkomen? Het is dus van belang dat je zichtbaar en vindbaar bent. Of bedenk jij je nu ook dat je website al een tijdje niet is bijgewerkt en er dingen op staan die niet actueel zijn? Je bent zeker niet de enige, maar zonde is het wel…

Ik zie zo veel geweldige ondernemers in onze hippische wereld die heel goed zijn in hun vak, maar helaas kan je dit niet bij iedereen op basis van hun zichtbaarheid aan de buitenkant inschatten. Een gemiste kans, niet alleen voor jou als ondernemer, maar ook voor het imago van de hele sector. Juist nu willen we iedereen laten weten dat we professioneel opereren en dat we op vlakken waar nog verbetering nodig is kunnen uitleggen wat we doen om naar verbetering toe te werken. Realiseer je dat geen communicatie altijd slechte communicatie is omdat mensen zelf dingen gaan invullen. Als er bijvoorbeeld net twee pony’s met plekjes op hun rug rondlopen dan zijn er binnen een mum van tijd onjuiste verhalen in de maak. Dat wil je voorkomen en juist daarom wil je je communicatie proactief inzetten om klanten en bezoekers hierover te informeren. Ook dat hoort bij je marketing en communicatiestrategie. Niet alleen naar toekomstige klanten maar ook naar gemeenten, journalisten en noem het maar op.

Het vergt soms een omschakeling om je bedrijf neer te zetten zoals je graag gezien wilt worden. Steeds meer ondernemers zien het belang van deze persoonlijke benadering en gezamenlijk werken we aan de professionalisering van onze sector. Wil jij specifiek voor jouw bedrijf wat tips? Je kan mij altijd vrijblijvend bellen voor advies.

Wil je mij beter leren kennen? Bekijk dan mijn voorstelvideo als nieuwe FNRS-partner.

Sabine Timman van FNRS-partner SAB Media