Problemen met pensionklant én Belastingdienst voorkomen
Als dressuur- en handelsstal hebben wij te maken met veel afspraken tussen verschillende klanten en paarden. Afspraken over stalling van paarden, maar ook over training en verkoop. Iedere klant en paard zijn uniek en daarmee ook de afspraken die we met elkaar maken over bijvoorbeeld de verzorging en de voorwaarden bij elke koop. Door de jaren heen hebben we wel geleerd om deze afspraken goed vast te leggen om zo misverstanden en vervelende situaties te voorkomen.
Overeenkomst op naam van het paard
Onlangs hadden we nog een vervelende miscommunicatie met een pensionklant. Deze stond al geruime tijd met hetzelfde paard bij ons gestald. De stallingsovereenkomst stond op naam van dat paard. Na jaren kwam er een nieuw paard voor in de plaats en hebben wij de bestaande overeenkomst gewoon door laten lopen. Toen deze klant na enige tijd plotseling met het paard vertrok hebben wij gewezen op de lopende overeenkomst en daarmee de geldende opzegtermijn. Doordat deze overeenkomst nog op naam van het vorige paard stond, was deze niet meer actueel en weigerde de klant om zich aan de opzegtermijn te houden en de laatste huur te voldoen. Gelukkig bleken wij wel in ons recht te staan doordat we duidelijk ook een mondelinge overeenkomst hadden gesloten. De maandelijkse overboeking voor de stalhuur was hiervoor het bewijs.
Controle Belastingdienst
Een controle van de Belastingdienst op ons bedrijf heeft bevestigd hoe belangrijk het is om met actuele en kloppende overeenkomsten te werken. Omdat we voor pensionstalling de btw mogen splitsen, moeten we dit wel goed kunnen onderbouwen. In de overeenkomsten die wij gebruiken van de FNRS staat dit goed onderbouwd in de te leveren diensten en is het juridisch gecontroleerd.
Voor ons wel wijze lessen om bij elke wijziging van klant, paard en/of de voorwaarden de overeenkomst goed te controleren en aan te passen of te actualiseren waar nodig.
Een hippisch ondernemer
De naam is bij de redactie bekend.